Nieuwe 11.11.11-campagne: we zijn #allemaalmensen onderweg naar beter

door
Belga
Leestijd 1 min.

Voor het tweede jaar op rij staat de najaarscampagne van 11.11.11 in het teken van migratie. Vanaf volgend weekend zijn in 130 gemeentes affiches te zien die de "harde toon over migratie" moeten counteren. Centrale boodschap van de campagne is dat we allemaal mensen zijn die onderweg zijn naar beter. Die boodschap staat op vijf verschillende affiches, waarop doorsnee-Vlamingen en vluchtelingen te zien zijn. Zowel de Vlamingen als de vluchtelingen willen "veilige routes", "een school voor elk kind" of "betaalbare zorg", leren de affiches. De ngo wil zo aandacht vragen voor de grondoorzaken van migratie, "want uiteindelijk wil iedereen het beste voor zijn of haar familie". De koepel van de Vlaamse Noord-Zuidbeweging wil met deze campagne een "ander verhaal" brengen over mensen op de vlucht. Eind september bleek uit een onderzoek van de KU Leuven en UGent, in opdracht van 11.11.11., dat er eenzijdig en vaak op een negatieve manier over migratie wordt gepraat.

De affiches zullen in 130 gemeenten geplakt worden, en daarnaast worden ook goed 100.000 raamaffiches verspreid. Op de campagnesite hebben al bijna 25.000 mensen zich als solidair aangemeld.

Er start dit weekend ook een campagne op de sociale media, waarin vier BV's te zien zijn. Het gaat om Tom De Cock, Katrien De Ruysscher, Pieter Embrechts en Francesca Vanthielen.

bron: Belga