‘Thuis’ brengt kookboek op de markt

© VRT

Nadat zowat iedereen die enigszins aanspraak kan maken op de titel BV al een (kook)boek op de markt heeft gebracht, is het nu de beurt aan soaps. ‘Thuis’, de populaire dagelijkse VRT-serie, brengt eind oktober hun officiële kookboek uit. 

In een move die de PVDA zou omschrijven als een onbeschaamde kapitalistische buitensporigheid, besloot uitgeverij Borgerhoff & Lamberigt dat de wereld nood had aan een ‘Thuis’-kookboek. Daarvoor werden tientallen recepten van de personages uit de succesvolle Eén-soap verzameld. Van de Go To Hell-cocktail van Renzo tot de chocolademelk met marshmallows van Yvette. Van de quinoasalade van ­Simonne tot de paella met kip en ­chorizo van Lowie. En dan zijn er nog de peperkoek­wafels van Kaat en de ­tiramisu met amaretto en banaan van Kobe.



“’Thuis’ gaat over zoveel: liefde en verdriet, conflicten en verzoeningen, en over alles wat in modale gezinnen gebeurt. Dus ook over eten en drinken”, klinkt het bij de uitgeverij. Of snel geldgewin één van de beweegredenen was, hebben we voorlopig het raden naar. “De lezer vindt behalve de recepten ook verhalen over hoe de personages tot die gerechten kwamen.”

Imperium ‘Thuis’

‘Thuis’ is overigens niet aan zijn eerste afgeleide toe. Onder de vlag ‘Wat u (nog) niet zag’ op tv verschenen al meerdere boeken die een zijspoor ­nemen in het verhaal, of dat verder uitdiepen. In het voorjaar werd de ‘Thuis’-ontbijtmand gelanceerd, en in 2015 bracht Thuis het Slurfke uit, het bier dat personage Eddy zogezegd zelf had gebrouwen op basis van een oud recept van zijn grootvader. En dan zouden we nog het gezelschapsspel vergeten, bovenop de petjes en ­andere merchandising.

Hoewel het grootste deel van de winst naar de producenten gaat, strijkt ook de VRT een centje op voor al die producten. In 2016 was dat – over alle programma’s heen – 7,4 miljoen euro, in 2017 8,2 miljoen euro. Dat bedrag bevat naast ­opbrengsten uit merchandising (2,8 miljoen euro) ook inkomsten uit evenementen en video-on-demand.