Japanse wetenschappers willen muizen klonen uit uitwerpselen

Een onderzoeksteam van de universiteit van het Japanse Yamanashi heeft verschillende pogingen ondernomen om muizen te klonen uit het uitwerpselen. Een deel van het experiment slaagde, maar tot een levend exemplaar kwam het niet.
Xavier

Dieren klonen via cellen verzameld in hun uitwerpselen, het is eens iets anders. Een team van wetenschappers aan de universiteit van Yamanashi in Japan probeert het te doen lukken. Hun doel is om erfelijke materiaal van muizen te verzamelen via hun keutels. Daarna gebruiken ze een nucleaire transfer, de techniek die ook gehanteerd werd voor het gekloond schaap Dolly, in de hoop nieuwe muizen te kunnen klonen.

De eerste deel van de proef, DNA-materiaal oogsten uit de uitwerpselen, lukte alvast. Al bleken wel heel wat cellen beschadigd te zijn. Na de introductie van het materiaal in 'lege' eicellen van muizen groeide maar een kwart uit tot een zygote, het beginstadium van een bevruchting. Verder kwamen de cellen ook niet.

Een heel kort bestaan

"De gereconstrueerde embryo's vertoonden verschillende afwijkingen", aldus Satoshi Kamimura, de auteur van de studie waarover Real Clear Science bericht. "Geen enkele embryo ontwikkelde tot een meercellig organisme."

De onderzoekers wijten het uitblijvende succes van hun experiment aan mogelijks giftige stoffen die in de uitwerpselen zaten, zoals zuur dat in de maag zit. Zelfs na een betere ontsmetting van de cellen groeiden slecht 8 van de 17 embryo's uit tot tweecellige organismen. Verder kwamen de onderzoekers niet.

Afgaand op de resultaten van het onderzoek zou je kunnen besluiten dat dieren klonen uit materiaal van uitwerpselen niet mogelijk is. Maar de wetenschappers geven nog niet op en zoeken naar betere methodes het DNA proper te maken. "Want cellen uit uitwerpselen kunnen handig zijn voor het behoud van bedreigde diersoorten", aldus Kamimura.