Koper hoest bedrag op voor versnipperde Banksy

Koper hoest bedrag op voor versnipperde Banksy
Koper hoest bedrag op voor versnipperde Banksy

“Girl with a balloon”, het werk van de Britse kunstenaar Banksy dat zich op spectaculaire manier vernielde net nadat het op een veiling voor meer dan 1 miljoen euro was afgehamerd, wordt wel degelijk aangekocht door de vrouw die het hoogste bod had uitgebracht. Dat bevestigde veilinghuis Sotheby’s. De overgebleven flarden van het meisje en de ballon beschouwt zij immers als “een die (veiling-)avond nieuw gecreëerd werk”. De vrouw, omschreven als een “Europese verzamelaarster die al jarenlang vaste klant bij Sotheby’s is”, geeft in een communiqué toe dat zij “eerst geschokt” was. “Maar later realiseerde ik mij dat ik een stuk kunstgeschiedenis had gekocht”. Ook bij het veilinghuis klinkt eenzelfde nieuwe uitleg voor Banksy’s neodadaistische daad: “Banksy heeft tijdens de veiling geen werk vernield, hij heeft er een geschapen.”

Het werk heet ook niet meer “Meisje met ballon”, maar “Love is in the Bin” (Liefde is in de vuilbak). Dit weekend wordt dat “nieuwe” werk bij Sotheby’s uitgestald. Het tot knipsels herleide meisje zou momenteel al een waarde van meer dan 2 miljoen euro hebben.



Banksy zelf had na de verbazingwekkende veiling op Instagram verklaard dat hij met zijn daad kritiek wou leveren op de kunstmarkt. Die kritiek heeft het veilinghuis met haar interpretatie van een destructieve creatie (of creatieve destructie) handig de mond gesnoerd. Ook dat is niet nieuw: de ordinaire wc-bak die dadaïst Marcel Duchamp onder de naam “Fountain” tot kunstwerk uitriep, heeft al lang zijn plaatsje in de canon van de kunst toegewezen gekregen.

Banksy heeft al eerder “rebellerende kunstdaden” gepleegd, maar die van vorige vrijdag dreigt wel haar impact op de kunstmarkt te hebben. Kunstdeskundigen sluiten niet uit dat het tot knipsels verwerken van kunst een tijdje trendy zal worden.

In het vakblad Artension schreef kunstkenner Mikaël Faujour dat Banksy gefaald heeft in zijn illusoire poging “de kapitalisten die het werk kochten, een hak te zetten”. Integendeel, voor Faujour illustreert het Banksy-verhaal “de diepe illusie van degenen die denken dat zij met hun kunst de maatschappij kunnen veranderen”. Hij gelooft niet dat de iconoclastische daad van Banksy de kunstmarkt naar een depressie zal leiden, wel dat de anonieme Britse kunstenaar “een duurzame onzekerheid” in de kunstwereld heeft teweeggebracht.

Bron: Belga