Aantal treinen dat buiten dienst is door panne of reparatie is “te hoog”

Aantal treinen dat buiten dienst is door panne of reparatie is "te hoog"

In 2017 was bijna 16 procent van de treinen van de NMBS niet in gebruik door panne of reparatie. Dat heeft een aanzienlijke impact op de stiptheid en de service voor de pendelaars, stelt de Franstalige reizigersvereniging Navetteurs.be in La Dernière Heure. Het aantal locomotieven, treinstellen en wagens dat buiten dienst was, liep in 2017 op tot gemiddeld 15,7 procent van het totaal. Volgens Navetteurs.be moet er vermeden worden dat de treinen buiten gebruik zijn want dat veroorzaakt “capaciteitsproblemen en veel ongemakken voor de reizigers”. Dat treinen worden afgeschaft of met minder rijtuigen vertrekken, veroorzaakt bijkomende complicaties voor de reizigers, die er geen nood aan hebben aangezien de algemene stiptheid van de NMBS al niet al te best is, aldus voorzitter Gianni Tabbone.

In een antwoord op een parlementaire vraag, stelt minister van Mobiliteit François Bellot (MR) dat “verschillende acties ondernomen zijn om het onderhoudsproces van het rollend materieel te verbeteren, met als doel om niet alleen de kwaliteit (betrouwbaarheid, beschikbaarheid, netheid) te verhogen, maar ook de kosten te verlagen”. Er is een meerjarenplan opgesteld om de totale uitvalduur van het materiaal tegen 2021 te verminderen met 30 procent.



bron: Belga