Ryanair: "Reizigers getroffen door interne staking hoeven niet vergoed te worden"

door
Belga
Leestijd 2 min.

De Ierse lagekostenluchtvaartmaatschappij Ryanair zegt dat ze geen compensatie moet betalen aan reizigers wier vluchten geannuleerd zijn ten gevolge van een interne staking. Het bedrijf beroept zich daarvoor op een recente beslissing van de handelsrechtbank van Barcelona. "Er hoeft geen enkele compensatie voorzien door de Europese verordening 261 betaald worden aan reizigers wier vluchten geannuleerd werden door een interne staking, omdat die stakingen buiten de wil van de luchtvaartmaatschappij plaatsvonden", beweert Ryanair. Het bedrijf zegt de Europese wetgeving "volledig na te leven", met name door getroffen klanten overgeboekt of terugbetaald te hebben en hen bijgestaan te hebben met accommodatie, maaltijden en herboekingen. "Omdat de annuleringen onafhankelijk van de wil van Ryanair waren, is een compensatie EU261 niet verschuldigd; zoals een beslissing van de rechtbank van Barcelona bevestigt", aldus Ryanair.

Consumentenorganisatie Test Aankoop, die getroffen passagiers opgeroepen heeft om zich kenbaar te maken, is niet ongerust over de beslissing van de rechtbank in Barcelona. "Onze actie is gesteund op de volledige Europese jurisprudentie", aldus woordvoerder Jean-Philippe Ducart. "De annuleringen van vluchten zijn het gevolg van een staking van het personeel van de maatschappij. Het gaat dus niet om overmacht. De FOD Mobiliteit heeft bovendien bevestigd dat de getroffen reizigers recht hebben op een compensatie", aldus Ducart.

Ryanair kreeg de voorbije maanden in Europa te maken met drie stakingen. De laatste dateert van 28 september, toen het cabinepersoneel in vijf landen het werk neerlegde: België, Italië, Nederland, Spanje en Portugal. Piloten uit België, Nederland en Duitsland sloten zich aan bij de actie.

Bron: Belga