Een op de vijf ondergrondse parkeerplaatsen bij nieuwbouwappartementen niet gebruikt

In Vlaamse steden wordt ongeveer 20 procent van de ondergrondse parkeerplaatsen bij nieuwbouwappartementen niet gebruikt. Dat concluderen de Antwerp Management School (AMS) en vastgoedontwikkelaar Kolmont uit een nieuw onderzoek.

Vastgoedontwikkelaars zijn in Vlaanderen bij wet verplicht om bij een nieuwbouwappartement een strikt aantal parkeerplaatsen te voorzien. Gemeentebesturen vrezen namelijk bij nieuwbouw dat bewoners zonder deze parkeerplaatsen in de straten in de omgeving zullen parkeren. In de praktijk wil dit zeggen dat gemeentebesturen de projectontwikkelaars verplichten tot het realiseren van minimum 1,2 tot zelfs 2 parkeerplaatsen per wooneenheid, afhankelijk van de grootte van de woning. Maar niet iedereen heeft nood aan een eigen parkeerplaats.
Deze situatie leidt indirect tot duurdere vastgoedprijzen in ons land. Want kopers die eigenlijk geen parking nodig hebben, moeten die vaak toch verplicht afnemen. En dat zorgt gemakkelijk voor een meerkost van gemiddeld 30.000 euro bij de aankoop van een appartement.
Opmerkelijk is dat de onderzoekers vaststellen dat België een van de laatste Europese landen is waar men vasthoudt aan die zogeheten minimumnorm. In heel wat andere, ons omringende landen, wordt gewerkt met een maximumnorm. Daarbij geeft de gemeente of stad aan hoeveel parkeerplaatsen er maximum voorzien moeten worden, maar er kunnen dus ook minder gebouwd worden, afhankelijk van de noden.



bron: Belga