Inwoners Waalse steden ademen ongezonde lucht in

Zo’n 70 procent van de inwoners van de Waalse steden ademt ongezonde lucht in. Dat blijkt uit een studie van Greenpeace. De milieuorganisatie eist meer inspanningen van het Waals Gewest om het meten van luchtvervuiling representatief te maken, ook in de steden. Een zeventigtal mensen heeft samen met Greenpeace een maand lang de luchtkwaliteit gemeten in zes Waalse steden. Van 17 augustus tot 14 september hebben ze in hun straat de luchtkwaliteit gemeten, meer bepaald de hoeveelheid stikstofdioxide (NO2). De deelnemers kwamen uit Doornik, Bergen, La Louvière, Charleroi, Namen en Luik.
De resultaten zijn volgens Greenpeace zorgwekkender dan wat de cijfers van officiële meetpunten weergeven. Van alle deelnemers ademt 60,3 procent lucht in van matige of slechte kwaliteit en 8,8 pct ademt lucht in van zeer slechte kwaliteit die de wettelijke limiet overschrijdt. Slechts 30,9 pct ademt lucht in van een goede of aanvaardbare kwaliteit.
“Mensen wonen en verplaatsen zich elke dag in hun stad”, zegt Elodie Mertz, experte luchtkwaliteit bij Greenpeace. “De officiële Waalse meetstations aan de rand van de stad of in landelijk gebied geven dan ook geen goed beeld van de luchtvervuiling waar veel Walen dagelijks aan blootstaan.”
Volgens Greenpeace liggen de Waalse burgers niet wakker van luchtvervuiling omdat de officiële cijfers geruststellend lijken. Net daarom startte Greenpeace in 2017 een juridische procedure op tegen het Waalse Gewest. De milieuorganisatie eist meer inspanningen om het meten van luchtvervuiling representatief te maken, ook in de steden. De pleidooien in deze rechtszaak vinden vandaag/dinsdag plaats in Namen.
“Alles begint bij correcte informatie”, benadrukt Mertz. “Wij vragen het Waalse gewest om luchtvervuiling in de steden beter in kaart te brengen. Wanneer krijgen we in Wallonië een even ambitieus initiatief als CurieuzeNeuzen, waarbij de Vlaamse overheid samen met 20.000 mensen de luchtkwaliteit heeft gemeten? ”
Volgens Greenpeace moeten regionale en lokale beleidsmakers het openbaar vervoer versterken, wandelen en fietsen in de stad promoten, lage emissiezones invoeren en circulatieplannen opstellen, waarmee auto’s met een verbrandingsmotor op termijn volledig uit de stad geweerd kunnen worden.
Embargo tot 2/10 om 0u01.

bron: Belga