Airbnb belooft meer transparantie

Het onlineverhuurplatform Airbnb gaat de manier waarop het de prijzen voor verhuur van kamers en woningen presenteert verbeteren en zijn gebruikersvoorwaarden in overeenstemming brengen met de Europese consumentenregels. Dat zegt de Europese Commissie. Die had het Amerikaanse bedrijf in juli op de vingers getikt. Airbnb krijgt nog tot eind dit jaar om de wijzigingen door te voeren.
door
Axelle.Lot
Leestijd 2 min.

De Europese Commissie had het vooral moeilijk met de manier waarop het verhuurplatform de prijzen van kamers en woningen door privéaanbieders presenteert. Ook vond ze dat klanten beter beschermd moeten worden tegen annuleringen door een eigenaar.

Volledige transparantie 

Gisteren heeft Airbnb in een vergadering met de Commissie en de Europese consumenteninstanties toegelicht hoe het zijn gebruiksvoorwaarden wil aanpassen en de prijsweergave wil verbeteren. "Ik stel op prijs dat Airbnb bereid is de nodige wijzigingen door te voeren zodat het volledig transparant en duidelijk is waar de consument voor betaalt", zegt commissaris voor consumentenzaken Vera Jourová.

Duidelijk informeren 

Airbnb heeft toegezegd de totale prijs van de boeking te vermelden, inclusief extra vergoedingen, zoals service- en schoonmaakkosten. Als de totale prijs niet vooraf kan worden berekend, zal Airbnb de consument duidelijk informeren dat bijkomende kosten mogelijk zijn. Het platform zou ook duidelijk aangeven of een gastenverblijf aangeboden wordt door een particulier of een bedrijf, aangezien de regels inzake consumentenbescherming in dat geval van elkaar verschillen.

Airbnb werd in 2008 opgericht, en heeft zijn hoofdzetel in San Francisco. De dienst is ondertussen in 34.000 steden wereldwijd beschikbaar, en biedt meer dan 3 miljoen accommodaties.