“Dringend nood aan één loodswezen”

Dringend nood aan één loodswezen
Dringend nood aan één loodswezen

Daan Schalck, de CEO van North Sea Port, vindt dat er één loodswezen in het leven geroepen moet worden. “De actie vandaag is er enkel omdat de loodsen niet in staat zijn om met een mening naar buiten te komen. Erg vervelend”, klinkt het. “We hebben dringend nood aan één loodswezen, niet drie.” In de Gentse haven kunnen een 7-tal zeeschepen niet vertrekken en een 3-tal niet aanmeren door de syndicale acties tegen de hervorming van het ambtenarenstatuut. Vorige week hebben de zee- en rivierloodsen nog actiegevoerd. “Het is de derde dag dat we stilliggen, en de maand is nog maar zestien dagen oud”, aldus Schalck. Hij roept alle partners op om snel tot een akkoord te komen. Namiddag trekken de bonden naar het kabinet van minister Homans om over de hervorming van het ambtenarenstatuut te onderhandelen. Maar de acties worden niet onderbroken.

De vakbondsacties hebben een negatieve impact op de betrouwbaarheid van de haven, een parameter waar bedrijven veel belang aan hechten, klinkt het. “Het gebied van North Sea Port staat voor 100.000 jobs. Dan heb je een betrouwbare partner nodig”, aldus de co-CEO van de Belgisch-Nederlandse fusiehaven.



In Nederland wordt vandaag niet gestaakt. “Ik kan enkel vaststellen dat het Vlaamse loodswezen ons de laatste jaren vele dagen zonder diensten heeft gezet. Het Nederlandse loodswezen nooit”, zegt Schalck. In Nederland is het loodswezen verzelfstandigd, “en dat zonder loonverlies”, merkt Schack op.

Het is nog niet duidelijk wat de exacte economische schade is van de syndicale acties bij de loodsen. Maar de gevolgen zijn groot voor de haven van Antwerpen, Gent en Zeebrugge. “Wanneer loketbedienden staken, hebben we ons paspoort een dag later. Maar bij een staking van de loodsen is de impact erg groot. Jammer dat 0,05 procent van de werknemers zo’n economisch effect kan veroorzaken”, besluit Schalck.

bron: Belga