Tweede deelsysteem van e-steps komt naar Brussel

Tweede deelsysteem van e-steps komt naar Brussel
AFP / E. Baradat

Wie de Brusselse files wil mijden, heeft er sinds deze week een nieuwe optie bij. In de straten van Brussel zijn sinds gisteren honderd elektrische deelsteps te vinden van het Amerikaanse deelplatform Bird. De steps zullen onder meer aan trein- en metrostations op te halen zijn, waarna gebruikers ze ‘op een verantwoorde plek’ weer kunnen achterlaten.

Met Bird is gisteren het tweede deelsysteem van elektrische steps gelanceerd in de Belgische hoofdstad, na Troty. Om misbruik tegen te gaan zijn de steps enkel beschikbaar tussen 7 en 21 uur en worden ze ‘s nachts van straat gehaald.

Hotspots 



De elektrische steps van Bird worden dagelijks verspreid op verschillende «hotspots», zoals aan trein- en metrostations. De gebruikers, die minimaal 18 jaar moeten zijn, kunnen de step ontgrendelen met een applicatie op hun smartphone en er wordt gevraagd om ze na gebruik op een verantwoorde plek achter te laten.

Het bereik van de elektrische steps is 20 kilometer. Iedere avond worden ze verzameld en opgeladen om nadien in de ochtend opnieuw verspreid te worden.

Milieuvriendelijk

“Een van de grootste uitdagingen waar steden mee geconfronteerd worden, is het toenemend dichtslibben van de wegen en de dalende luchtkwaliteit. Bird wil bijdragen tot het verhelpen van deze problemen door mensen weg te houden van hun auto en in de plaats milieuvriendelijke, elektrische steps aan te bieden”, zegt Jonatan de Boer, algemeen manager voor Bird Benelux.

Bird is al het tweede platform voor elektrische deelsteps in Brussel na Troty, dat eind juni nog maar gelanceerd werd. Het hoofdkantoor van Bird is gevestigd in de Verenigde Staten, maar het deelsysteem is nu ook aanwezig in Parijs en Brussel en er zijn nog lanceringen gepland in andere Europese steden.

Velo’s groeien

In Antwerpen zijn het geen deelsteps, maar deelfietsen die het straatbeeld invullen. Het Velo-systeem tekende in 2018 78% meer ritten op dan in 2016, blijkt uit cijfers van de stad. Ook het aantal jaarabonnementen nam met 74% toe. Zeven op de tien van de gebruikers woont in Antwerpen. Het systeem wordt vooral gebruikt voor korte ritten, binnen de eigen buurt van de gebruiker. Daarnaast zijn de meeste fietstochten gericht op het centrum.

“Velo is ondertussen goed ingeburgerd. We zien het aantal ritten dat een abonnee maakt stijgen”, aldus Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA).