Week van de Mobiliteit: Febiac vraagt ook aandacht voor gemotoriseerde tweewielers

Week van de Mobiliteit: Febiac vraagt ook aandacht voor gemotoriseerde tweewielers

De gemotoriseerde tweewielers (bromfietsen, scooters en motoren) worden onderbelicht als alternatieven in het mobiliteitsdebat. In het kader van de Europese Week van de Mobiliteit (16-22 september) vraagt automobiel- en tweewielerfederatie Febiac aandacht voor de mogelijkheden die gemotoriseerde tweewielers bieden. Tijdens deze actieweek willen de overheden aandacht vragen voor de mobiliteitsproblematiek. “Zo willen gewesten, steden en gemeenten verkeersdeelnemers kennis laten maken met alternatieve vervoersmogelijkheden als carpooling, autodelen, fietsen, bussen, rolschaatsen… De gemotoriseerde tweewielers ontbreken in dat lijstje”, merkt Febiac op. “Nochtans bieden zij veel voordelen, zeker voor verplaatsingen over middellange- en lange afstand in woon-werkverkeer”, aldus Stijn Vancuyck, adviseur tweewielers. “Voor die verplaatsingen zijn de gemotoriseerde tweewielers nog het enige vervoermiddel dat je rechtstreeks en zonder file- en parkeerproblemen van deur-tot-deur brengt”, luidt het.

Naast praktische voordelen (minder hinder van files, bij verkeersdrukte sneller ter plaatse, minder parkeerplaats nodig, enz.) wijst Febiac ook op een aantal financiële voordelen. De overheid maakt motor- en scooterrijden fiscaal aantrekkelijk: motoren en scooters tot 250 cc zijn vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting en de kosten voor woon-werkverkeer en beroepsverplaatsingen met een motorfiets of scooter zijn volledig aftrekbaar van de personenbelasting (aankoop motorfiets en kledij, benzine, onderhoud, pechverhelping,…).



Motor- of scooterrijden hoeft volgens de sectorfederatie niet duur te zijn. Er zijn al 125 cc motoren met een nieuwprijs van nog geen 2.500 euro en de middenklasse motoren (onder meer voor het A2-rijbewijs) starten bij prijzen vanaf 5.000 euro. In Vlaanderen wordt geen verkeersbelasting geheven op elektrische motorfietsen en scooters. De Vlaamse overheid kent ook nog een zero emission bonus toe aan elektrische bromfietsen (klasse B) en motoren, respectievelijk 750 euro en 1.500 euro (met een maximum van 25 procent van de catalogusprijs), aldus Febiac.

bron: Belga