NAVO-straaljagers stegen dit jaar al 180 keer op om militaire vliegtuigen te onderscheppen

NAVO-straaljagers stegen dit jaar al 180 keer op om militaire vliegtuigen te onderscheppen

Jachtvliegtuigen van de NAVO zijn in de eerste zeven maanden van dit jaar al 260 keer snel moeten opstijgen na een alarm. In 180 gevallen was zo’n “scramble” nodig voor het onderscheppen van militairen vliegtuigen. Zeventig keer werden jachtvliegtuigen uitgestuurd voor burgervliegtuigen, vaak omdat deze geen radiocontact maken. Dat blijkt uit cijfers van Aircom, het NAVO-luchtmachtcommando. Meer dan een derde van de scrambles vonden plaats boven de Baltische staten. Estland, Letland en Litouwen hebben zelf geen gevechtsvliegtuigen, terwijl Russische jagers geregeld over of vlakbij hun grenzen vliegen. Om hun luchtruim te beschermen, doen de drie landen al jaren een beroep op detachementen van andere NAVO-landen, onder wie België. Samen met Duitse Eurofighters hebben Belgische F-16’s vorige donderdag een interventie gedaan boven de Baltische zee, waar Russische vliegtuigen het NAVO-luchtruim naderden.

De NAVO heeft van de bescherming van het luchtruim één van de prioriteiten gemaakt, zeker na “9/11”, de vliegtuigaanslagen op de WTC-toren en in Washington. Dat NAVO-luchtruim in en rond Europa gaat van Noorwegen in het noorden tot de grens van Turkije met Syrië en Irak in het oosten tot aan de Azoren in de Atlantische Oceaan. Om dat luchtruim – goed voor 30.000 vliegbewegingen per dag – te bewaken, staan de klok rond 40 tot 60 jachtvliegtuigen, verspreid over 35 bases, klaar om onmiddellijk uit te rukken.



Tijdens een bezoek aan een NAVO-commandocentrum in Torrejon de Ardoz, bij Madrid, legde generaal Rubén Garcìa Servert uit dat de meeste alarmsituaties zich voordoen nadat burgervliegtuigen het contact verliezen met de luchtverkeersleiding. Wanneer het probleem opgelost geraakt en Eurocontrol groen licht geeft, moeten de jachtvliegtuigen niet opstijgen. 2016 was het “topjaar” voor de “luchtpolitie” van de NAVO: 504 keer kwam er alarm na een “commloss”, een verlies van communicatie met een vliegtuig. 76 keer moesten de jachtvliegtuigen daarvoor effectief uitrukken. Het naderen van Russische vliegtuigen was dat jaar goed voor 780 “scrambles”.

bron: Belga