“In ons onderwijs gaat nog te veel talent verloren”

In ons onderwijs gaat nog te veel talent verloren

De OESO trekt bij de presentatie van haar jaarlijkse Onderwijsrapport aan de alarmbel, constateert de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK). “In ons onderwijs gaat nog te veel talent verloren. De afkomst, sociale achtergrond en zelfs het geslacht van een leerling bepalen in grote mate de studie-uitkomsten.” Het voorbije schooljaar bevroeg de VSK meer dan 4.000 leerlingen over wat zij willen veranderen aan het Vlaamse onderwijs. Daarin kwam dezelfde boodschap duidelijk naar voren: op veel scholen kan lang niet elk talent ontdekt, benut en ontwikkeld worden.

“Te vaak ligt de nadruk op wat leerlingen minder goed kunnen. Op de rapporten worden enkel de tekorten onderlijnd. Nochtans zijn net succeservaringen de beste motivator om te blijven bijleren”, aldus Rania El Mard, voorzitter van VSK.



Dat met de modernisering de nadruk meer zal komen te liggen op het toekomstperspectief van een richting, is een goede zaak. Maar om echt met een propere lei te beginnen, moeten ook de oude namen van de onderwijsvormen verdwijnen. “Door over aso, bso, kso en tso te blijven spreken, blijven mensen ook steken in de oude denkpatronen”, meent El Mard.

Leerlingen vragen daarnaast ook om meer in te zetten op maatwerk en flexibiliteit. En ook de puntencultuur moet volgens de VSK op de schop: “Leg de nadruk op wat leerlingen al kunnen en op wat ze nog moeten bijleren, niet op het nietszeggende verschil tussen een 6 en een 7.”

bron: Belga