Chemiesector trapt derde schooljaar met proefprojecten duaal leren af

Chemiesector trapt derde schooljaar met proefprojecten duaal leren af

In aanwezigheid van de Vlaamse ministers Hilde Crevits (CD&V, Onderwijs) en Philippe Muyters (N-VA, Werk en Economie) is vandaag in Antwerpen het startschot gegeven van het derde schooljaar duaal leren in de chemiesector. Vijf scholen en 25 bedrijven slaan de handen in elkaar om leerlingen een praktijkgerichte opleiding te bieden met een eerste ervaring op de werkvloer. De sector is tevreden met de eerste resultaten van de proefprojecten, maar wil nog meer jongeren naar duaal leren leiden. In 2016-2017 ging duaal leren van start met proefprojecten in 6 studierichtingen in Vlaanderen. Dit schooljaar zijn er al projecten in 55 studierichtingen. In 2019-2020 wordt het principe van duaal leren in een definitieve vorm gegoten. Het gaat in elke bedrijfssector om een samenwerking tussen werkgevers, vakbonden, onderwijskoepels, de Vlaamse overheid en andere partners zoals Syntra Vlaanderen en de VDAB.

In de chemiesector werden alle deelnemende leerlingen en bedrijven van duaal leren in de TSO-studierichting Chemische Procestechnieken vandaag samengebracht voor een kick-off van het schooljaar. Een digitale tool analyseerde de profielen van jongeren en bedrijven en suggereerde vervolgens ideale combinaties, zodat leerlingen beter begeleid worden bij de keuze van de onderneming waar ze hun opleiding op de werkvloer zullen volgen.



Dit schooljaar kiezen 65 leerlingen voor duaal leren in Chemische Procestechnieken, maar dat mogen er voor de sector in de toekomst nog meer worden. “Met vier keer meer openstaande vacatures dan startende leerlingen is de uitdaging duidelijk: nog meer jongeren, scholen en bedrijven overtuigen”, zegt Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder van sectorfederatie essenscia vlaanderen. “Maar duaal leren is een onderwijsvorm die we ook in het hoger onderwijs alle kansen moeten geven.”

bron: Belga