Nieuwe Leuvense school stroom opteert voor een andere aanpak: “Wij vertrekken vanuit de leerlingen”

Geen klassiek lessenrooster noch examens of puntenbladen. In plaats daarvan is er projectwerk en volgen de leerlingen clustervakken. Dat is in een notendop de opzet van de nieuwe Leuvense school Stroom, die net als alle andere scholen op maandag 3 september aan het nieuwe schooljaar begint.

“Toch verschilt het opzet van Stroom met dat van de meeste scholen. De 103 leerlingen van het eerste middelbaar zullen geen klassiek traject volgen. Zo worden ze niet geëvalueerd op basis van punten en examens. In plaats daarvan is er projectwerk en worden er reflectiemomenten ingelast.

De schooldag start om 9 uur



“Stroom start bij de leerling”, legt directeur Willem Schoors (foto) uit. Dat is ook de reden waarom de schooldag er later begint dan elders. “De lessen beginnen pas om 9 uur en niet om 8 of 8.30 uur. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het puberbrein pas later in de ochtend optimaal gaat functioneren. Bovendien neemt het veel stress weg van de filegevoelige route naar school ’s morgens”, verklaart de directeur.

Alternatief lessenrooster

De school heeft naast klassieke leerkrachten Nederlands, Frans, Wiskunde en Latijn ook leraren voor het vak Mens en Maatschappij. Ook Artistieke Vorming, Wetenschap en Techniek staan op het menu. De vakken worden echter niet op de traditionele manier onderwezen. Zo zijn er gedurende drie halve dagen per week flex-uren waarin leerlingen zelf hun weekplanning maken en extra ondersteuning krijgen indien nodig. Anderen kunnen zich in de leerstof verdiepen of hun kennis uitbreiden, omdat ze al wat verder staan.

“Een essentieel doel van Stroom is om met de leerlingen te ontdekken wat hen interesseert, wat hen motiveert en hen zo op weg te zetten naar een positieve studiekeuze voor de tweede graad van het secundair onderwijs”, aldus Willem Schoors.

Projectweken

Een andere manier om hieraan te werken zijn de projectweken. “Bij een project organiseren de leerlingen bijvoorbeeld een fietstocht door Leuven. Daarbij kunnen ze bijvoorbeeld leren hoe je hotels boekt voor een meerdaagse tocht, hoe een fiets hersteld wordt of hoe de motor van een e-bike werkt”, klinkt het. Het kan ook gebeuren dat iemand van Microsoft een cursus ’Programmeren’ komt geven in de school. “We werken samen met de innovatieve bedrijven van Leuven die onder de koepel van Leuven Mindgate zitten”, aldus Schoors.

Deze manier van lesgeven doet denken aan methodescholen zoals de Steiner- en Freinetscholen. “Dat klopt”, zegt Schoors, “met dit verschil dat we weten waar onze leerlingen naartoe gaan na de eerste graad bij ons. Ze gaan dan naar andere scholen van het katholieke net in Leuven. We kunnen hen dus goed oriënteren.”

Reflectiegesprekken

De leerlingen in Stroom krijgen geen punten. Er wordt in een schoolrapport wel veel aandacht besteed aan hoe ver de leerlingen staan met betrekking tot de einddoelen. Hieraan worden ook reflectiegesprekken gekoppeld. Volgende maandag zal de school nog in oude gebouwen aan het Sint-Jacobslpein van start gaan. Maar binnen twee weken heeft Stroom een bouwvergunning op zak om een gloednieuw gebouw neer te poten aan de Vaartkom in Leuven. In de architectuur zal rekening gehouden worden met het inhoudelijk vernieuwende opvoedingsproject.