Peter Bossaert begint aan moeilijke beproeving als CEO van KBVB

Peter Bossaert begint aan moeilijke beproeving als CEO van KBVB

Peter Bossaert gaat vanaf maandag officieel van start als de CEO van de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB). De voormalige sterke man achter zendergroep Medialaan wordt de derde secretaris-generaal in evenveel jaar tijd aan het hoofd van Belgiës grootste sportfederatie. De 52-jarige Bossaert treedt in de voetsporen van Koen De Brabander, die in februari de deuren van het Glazen Huis achter zich sloot. Dat gebeurde amper vijftien maanden na zijn aanstelling. De Brabander werd een gebrek aan communicatie en leiderschap verweten. “De hele voetbalbond leed onder de samenwerking”, vatte KBVB-bestuurder Gilbert Timmermans de situatie samen. Twee jaar eerder overkwam Steven Martens, die financieel wanbeleid werd aangewreven, iets gelijkaardigs.
Bossaert wordt zo de derde CEO van de KBVB in ruim drie jaar tijd. De onafhankelijke bestuurder bij het beursgenoteerde Lotus Bakeries NV werd unaniem gekozen binnen het bondsbestuur. Met zijn ervaring in de mediasector – Bossaert was zes jaar manager van Medialaan – moet hij het Belgische voetbal nationaal, maar vooral internationaal meer uitstraling geven. De Rode Duivels bereikten hun sportieve hoogtepunt afgelopen zomer op het WK in Rusland. Dat moet nu volledig geëxploiteerd worden, klinkt het in bondskringen. Daar waar De Brabander een overgangspaus was na woelige jaren onder Martens, wordt van Bossaert verwacht dat hij een nieuw wind zal doen waaien. De Brabander kreeg samen met interim-CEO en huidig bondsvoorzitter Gérard Linard de boekhouding in orde en zette de eerste stappen in de richting van de digitalisering. Bossaert moet van de KBVB een heel moderne organisatie maken.
De bondstop verwacht dat het Belgisch voetbal onder leiding van Bossaert zijn positie in de strijd om content en digitaal aanbod kan verbeteren. Voetbal behoort vandaag tot de sector van entertainment en Bossaert is de ideale persoon om de KBVB in die wereld richting te geven, klinkt het. Bovendien wil Bossaert zelf de maatschappelijke rol van het voetbal ten volle benutten. Dat klinkt de KBVB als muziek in de oren.
Bossaert studeerde handelsingenieur aan de Universiteit Antwerpen. Na een loopbaan van vijf jaar bij Unilever en drie jaar bij Campina, zette hij in 1997 de stap naar de mediasector. Eerst als commercieel directeur van de tv-activiteiten van Medialaan (toen nog VMMa), in 2000 als algemeen directeur radio. Een jaar later zou hij er Qmusic opstarten. De voorbije zes jaar was hij CEO van Medialaan, waarmee hij leiding gaf aan de televisie- (VTM, Q2, Vitaya, Jim, VTM Kzoom), radio- (Qmusic, JOE fm en Qmusic Nederland) en telco-activiteiten (Mobile Vikings en Jim Mobile). Na twintig jaar dienst bij de zendergroep verliet hij Medialaan in april wegens een verschil in toekomstvisie.

.



bron: Belga