Fietsersbond vraagt werk te maken van veilige fietsroutes

Fietsersbond vraagt werk te maken van veilige fietsroutes

De cijfers die verkeersveiligheidsinstituut Vias vandaag naar buiten brengt zijn geen verrassing voor de Fietsersbond. De organisatie is blij met alle maatregelen en aanpassingen voor een veilige fietsomgeving buiten de schoolpoort, maar doet een oproep aan alle wegbeheerders om werk te maken van veilige fietsroutes. Vorig jaar gebeurden in ons land elke dag tien verkeersongevallen waarbij een kind jonger dan 15 jaar gewond raakte, 3.602 in totaal. De ongevallen met kinderen gebeuren voornamelijk voor en na schooltijd, en in bijna de helft van de gevallen was het kind met de fiets of te voet, aldus Vias.

Vaak gebeuren ongevallen op 300 meter van de schoolpoort of net buiten de zone 30. De Fietsersbond is niet gekant tegen het inrichten van schoolstraten. “Men mag niet alleen de omgeving van de school beveiligen. Vandaar onze oproep tot alle wegbeheerders (gemeenten en steden, het Vlaams gewest) om werk te maken van veilige fietsroutes, waarbij alle zwarte punten versneld worden aangepakt. De hele route van huis naar school is belangrijk. Een keten is maar zo sterk als de zwakste schakel”, zegt Wies Callens, woordvoerder van de Fietsersbond. Hij vraagt onder meer het aanleggen van fietsbruggen of -doorgangen.



Een goed voorbeeld, volgens Callens, is de Antwerpse gemeente Bonheiden, waar gewerkt wordt met een netwerk van fietsstraten, gecombineerd met incentives voor leerlingen die met de fiets naar school komen. “Hoe meer ouders kinderen met de auto naar school brengen, hoe onveiliger.”

Callens wijst verder op de gunstige invloed van de invoering van verkeerscirculatieplannen (zoals in Gent en Leuven) op de veiligheid van zwakke weggebruikers. Een andere maatregel, met lage kosten, is het beperken van het zwaar verkeer in de schoolomgeving bij het begin en het einde van de schooldag. “Zo heeft Kortrijk een herenakkoord met de bouwsector.”

bron: Belga