Bruggen en viaducten in Vlaanderen niet langer strak om de drie jaar geïnspecteerd

door
Belga
Leestijd 2 min.

Daar waar de meeste bruggen en viaducten in Vlaanderen vroeger om de drie jaar werden geïnspecteerd, is het nu vaak langer wachten op een inspectie. Dat zegt Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) op basis van cijfers die hij heeft opgevraagd bij minister van Openbare Werken Ben Weyts (N-VA). Vandenbroucke spreekt van een "zorgwekkende evolutie". Bij Wegen en Verkeer geeft men toe dat de "inspectiefrequentie versoepeld is". "Voor een aantal bruggen is er gewoon geen noodzaak om strak om de drie jaar te inspecteren", legt woordvoerster Veva Daniëls uit. Sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke heeft bij minister Weyts opgevraagd hoe vaak de 207 bruggen en viaducten in Oost-Vlaanderen worden gecontroleerd door het Agentschap Wegen en Verkeer.

Waar vroeger ruim twee derde van de bruggen binnen de 3 jaar werd geïnspecteerd, lukt dat tegenwoordig nog bij amper de helft van de bruggen. Ruim een brug op vijf wacht vandaag al meer dan 4 jaar op een inspectiebeurt terwijl dit vroeger zeer uitzonderlijk was. Zeven bruggen zijn al meer dan 5 jaar niet geïnspecteerd.

"Deze evolutie baart mij zorgen", zegt Vandenbroucke. "Terwijl de bruggen ouder worden en steeds zwaarder belast worden door drukker verkeer, schroeft Wegen en Verkeer het aantal inspecties terug. Hierdoor dreigen mankementen langer onopgemerkt te blijven. Deze aanpak verhoogt het risico op problemen in plaats van ze te vermijden."

Bij het Agentschap Wegen en Verkeer, verantwoordelijk voor zo'n 2.800 bruggen in Vlaanderen, erkent men dat het inspectieritme sinds begin 2017 wat is versoepeld naar een inspectie "om de drie tot vijf jaar" terwijl het vroeger ging om een inspectie om de drie jaar.

"Die versoepeling is er gekomen omdat er voor bepaalde bruggen gewoon geen noodzaak is om strak om de drie jaar te controleren", legt woordvoerster Veva Daniëls uit. Zo heeft het bijvoorbeeld weinig zin om voor splinternieuwe bruggen strikt om de drie jaar te controleren. "Het viaduct in Kiewit (Hasselt) bijvoorbeeld is vorig jaar volledig vernieuwd. Dat is eigenlijk een volledig nieuwe brug. Het heeft niet veel nut om die aan een strak inspectieritme van drie jaar te houden", aldus Daniëls.

bron: Belga