Hermann-Debrouxviaduct in Brussel vertoont geen stabiliteitsrisico

Hermann-Debrouxviaduct in Brussel vertoont geen stabiliteitsrisico

Het Hermann-Debrouxviaduct, het enige Brusselse bouwwerk dat gelijkenissen vertoont met het ingestorte viaduct in Genua, wordt regelmatig gecontroleerd. Uit een recente diepteanalyse die plaatsvond na de werken in oktober, bleek dat er geen stabiliteitsproblemen zijn. Dat zegt Brussel Mobiliteit aan het persagentschap Belga. Na de afbraak van het Reyersviaduct in 2015-2016 ondergingen de Brusselse bruggen en viaducten een inspectie. Er kwam een meerjarenplan met investeringen ter waarde van 24 miljoen euro tegen 2021. De afbraak van het Reyersviaduct was het startschot voor een “inhaalbeweging”, zegt Brussel Mobiliteit. Uit de analyses bleek dat de helft van de constructies in een degelijke staat verkeerden.

Voor verschillende andere bouwwerken waren echter dringende ingrepen nodig. Het Hermann-Debrouxviaduct werd daarom in oktober aangepakt, waarbij het tijdelijk afgesloten werd voor het verkeer. Ook de werken die momenteel bezig zijn aan de Leopold II-tunnel, Reyers en de Hallepoort zijn het gevolg van regelmatige controles, zegt Brussel Mobiliteit.



Brussel telt in totaal ongeveer 125 tunnels, bruggen en viaducten waarvan een tiental samen met Infrabel beheerd wordt. In Vlaanderen staan 22 van de 2.618 constructies die beheerd worden door het Agentschap Wegen en Verkeer onder extra toezicht. Dat geldt ook voor 7 bruggen die onder De Vlaamse Waterweg vallen.

In Wallonië vertonen ongeveer veertig bruggen belangrijke gebreken. Zij moeten dringend hersteld worden. Daarnaast zullen 150 constructies op korte termijn onder handen genomen worden.

bron: Belga