73 aanvragen voor tweede proefproject met supertrucks in Vlaanderen

73 aanvragen voor tweede proefproject met supertrucks in Vlaanderen

Transporteurs hebben 73 trajectaanvragen ingediend voor het tweede proefproject met supertrucks (officieel langere en zwaardere vrachtwagens of LZV’s) op de Vlaamse snelwegen. Dat is vernomen bij het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. De aanvragen worden nu dossier per dossier bekeken. Voor het grootste deel zou het om unieke aanvragen gaan. Een transportbedrijf mocht maximaal twee tracés aanvragen, maar de meeste hebben een enkele aanvraag ingediend. “Voor het milieu is dit een goede zaak, maar verkeersveiligheid blijft een belangrijk aandachtspunt waarop we niet zullen toegeven”, aldus een woordvoerder van Weyts.

Het eerste proefproject werd in juli 2014 opgestart, maar het resulteerde maar in twee operationele supertrucks, ook wel ecocombi’s genoemd. Dat kwam omdat de vergunningsvoorwaarden erg streng waren. Zo mochten de mastodonten elk maar op één vast traject rijden.



Voor het tweede proefproject werden de voorwaarden versoepeld. De supertrucks mogen vrij op een basisnetwerk rijden (de autosnelwegen en enkele wegen binnen de havengebieden). Ze moeten wel een aanvraag indienen voor de “aantakkingstrajecten”, de wegen tussen het basisnetwerk en het vertrekpunt of de bestemming van het transport. Die trajecten worden beoordeeld met een systeem van strafpunten. Ook grensoverschrijdende LZV-transporten worden mogelijk.

LZV’s kunnen tot ruim 25 meter lang zijn en tot 60 ton wegen (tegen bijna 19 meter en 44 ton voor een gewone vrachtwagen). Daardoor kunnen twee supertrucks dezelfde lading vervoeren als drie normale vrachtwagens.

bron: Belga