WECANDANCE wint recordaantal zieltjes tijdens zesde editie

Foto WECANDANCE

Zon, zee en strand. Voor Luc Steeno en de gemiddelde badgast volstaat het voor een onvergetelijk uitstapje naar zee. Maar voor de bezoekers van WECANDANCE mag daar gerust een vleugje decadentie bij. Stevige beats, fine dining en perfect gestileerde outfits bleken het voorbije weekend opnieuw de ideale cocktail, goed voor een recordopkomst van 35.000 festivalgangers. 

Breed glimlachend spoelen de fashionista’s zaterdag aan op het strand van Zeebrugge. Zich wellicht niet bewust van de letterlijk stormachtige aanloop, maken ze zich op voor een stralende zesde editie van WECANDANCE. Stralend door de zon, maar toch ook vooral door hun ravissante aanwezigheid, zie je hen denken.

Kubusvormige spiegels

Foto M. Adriaensen


En het moet gezegd: de doorsnee bezoeker is allesbehalve doorsnee. Met ‘acid cowboys’ als thema, bepalen geruite hemden, jeans en cowboylaarzen twee dagen lang het strandbeeld. Sommigen zijn van kop tot teen uitgedost, anderen houden het bij een slip, revolverholster en hoed. Het wilde westen lag nooit dichter bij Zeebrugge.

Alles is dan ook aanwezig om van het strand een catwalk te maken en de enthousiaste cowboys- en girls te laten shinen. Naast de her en der opgestelde cactussen, strobalen en huifkarren, zijn er de kubusvormige spiegelformaties. Godsgeschenken voor de (aspirant-)influencers om zichzelf en hun gevolg op de gevoelige plaat vast te leggen. «Nog een aller-, aller-, allerlaatste», smeekt een piekfijn uitgedoste jongedame tot haar fotograferende wederhelft.

Verdwaalde indiaan

Enkele selfies met Kobe Ilsen en Astrid Coppens later, is het tijd om de innerlijke mens te sterken. De food market – waar een strikte ‘no fast food’-policy geldt – straalt een gezellige drukte uit. Zelfs een verdwaalde indiaan mag mee aanschuiven en heeft de keuze uit een gevarieerd aanbod. Maar verschil moet er zijn, en dus komen ook sterrenchefs Sergio Herman en Syrco Bakker afgezakt vanuit het naburige Cadzand. Als toemaatje zijn er hosties met het festival-logo, die WECANDANCE meer dan ooit verheffen tot de hipste religie.

Foto WECANDANCE

Naarmate de avond valt en de belichting minder Instagram-waardig wordt, trekt de organisatie nog een andere trukendoos open. Vuurwerk en zelfs motoren vliegen in ‘Nitro Circus’-stijl door het zwerk. Het blijkt ruim voldoende om de bezoekers tot ver na middernacht bij de les te houden én daags nadien te doen terugkeren.

Matthias Adriaensen