Belgisch talent en nieuwe Afro-Amerikaanse jazz centraal op eerste dag Jazz Middelheim

Jazz Middelheim ging donderdag swingend van start met talent van eigen bodem en twee trotse vertegenwoordigers van de Afro-Amerikaanse jazz: Kamasi Washington en een reünie van hiphopduo Black Star, samen met Hypnotic Brass Ensemble. Met deze affiche mikte het festival duidelijk op een jonger en diverser publiek, en met succes. Daarom ook werd beslist de stoeltjes uit de grote tent weg te halen, een primeur in de geschiedenis van Jazz Middelheim. Met bijna 6.000 bezoekers was het festival donderdag net niet uitverkocht. “Ondanks het voorspelde onweer heeft de jazzliefhebber zich niet laten doen”, aldus de organisatie donderdagavond. Het festival bleef op zijn eerste dag gespaard van de storm die voor donderdag aangekondigd was, maar kreeg de hele dag verschillende buien te verwerken.
Het festival was alvast op het ergste voorbereid. “De grote tent kan windstoten van meer dan 100 km/uur aan, en verder hebben we alles dat enigszins los zat van het terrein gehaald”, was te horen bij de festivalorganisatie. “Zoals dat hoort, hielden we een evacuatieplan achter de hand, maar dat hebben we dus niet nodig gehad.”
Bram Weijters’ Crazy Men openden het festival. De groep begon als een eerbetoon aan de vroeg overleden muzikant Koen De Bruyne, broer van Kris, maar speelt nu ook andere Belgische en internationale muziek. Enkele festivalgangers waagden zich aan voorzichtige danspasjes, maar de meesten luisterden stil, staand of zittend op van de wei meegesleepte stoeltjes.
TaxiWars, het project van dEUS-frontman Tom Barman en Robin Verheyen, kreeg al wat meer handen op elkaar met hun mix van grootstadsjazz en spoken word. Dit jaar stelt Middelheim Verheyen in de kijker, als artist in residence. Ook de volgende dagen speelt hij nog in andere bezettingen.
Was ook in aanmerking gekomen voor de titel van artist in residence: de Gentse saxofonist Mattias De Craene. Hij speelde donderdag drie sets, alledrie op de kleinere Club Stage. Een set met zijn soloproject MDC III, met twee drummers, daarna als begeleiding bij Dijf Sanders en tot slot ook met zijn eigen band Nordmann. Eerder op de dag opende het pianotrio Steiger, ook uit Gent, de Club Stage.
Op het hoofdpodium passeerde verder nog Kamasi Washington, de kroonprins van de Amerikaanse jazz. Hij had zijn nieuwe plaat ‘Heaven and earth’ te presenteren, maar speelde slechts twee nummers uit die plaat – de rest was ouder werk en muziek van bandlid Miles Mosley. Zoals gewoonlijk liet Washington, tussen de strakke grooves, weer veel ruimte aan zijn muzikanten, onder wie ook zijn vader Rickey, om te soleren.
Afgesloten werd er met de recent nog onwaarschijnlijk geachte reünie van Talib Kweli en Mos Def, die zich tegenwoordig Yasiin Bey laten noemen. Samen met het Hypnotic Brass Ensemble brachten zij nummers uit hun baanbrekende plaat ‘Black Star’ uit 1998, maar ook solowerk. Het jonge volkje was duidelijk voor dit duo gekomen – presentatrice Lies Steppe werd net niet van het podium geschreeuwd tijdens haar aankondiging.
Vanaf vrijdag zijn de stoeltjes terug in de tent. Tot en met zondag spelen in het Wilrijkse Park Den Brandt onder meer Melanie de Biasio, Fred Hersch en Archie Shepp nog ten dans.

bron: Belga