Vooral derde week van de Tour lokt veel kijkers

door
Belga
Leestijd 1 min.

Net als vorig jaar was ook dit jaar de derde week van de Tour de France de meest populaire. Dat blijkt uit cijfers van de VRT. Gemiddeld keken in die week 512.621 mensen naar de wedstrijd. Dat zijn er meer dan in 2017, toen de derde week gemiddeld 506.030 kijkers lokken. Ook het marktaandeel steeg tegenover vorig jaar, van 55,4 naar 58,6 procent. "De stijgende kijkcijfers naarmate de Tour vorderde, hebben te maken met de steeds hogere temperaturen", klinkt het bij de VRT. "Met andere woorden, mooi weer helpt de Tour niet, een hittegolf wel." Volgens de openbare omroep werden de kijkcijfers in de eerste week ook beïnvloed door het WK voetbal. "In de tweede tourweek kwamen de bergen in beeld. De slotweek speelde zich af in de Pyreneeën, traditioneel goed bekeken etappes", klinkt het.

Het topmoment qua kijkcijfers voor de Tour was op 14 juli, tijdens de achtste rit (Dreux - Amiens). Omstreeks 18.23 uur waren er 1.073.478 kijkers, of een marktaandeel van 77 procent. Die etappe werd voor het grootste deel op Canvas uitgezonden, en tussen 18.20 en 18.55 uur op Eén. Het gemiddelde aantal kijkers voor het laatste stukje van die rit bedroeg 824.854.

De op een na best bekeken etappe was die van 25 juli, tussen Bagneres-de-luchon en col du Portet. Die lokte gemiddeld 704.763 kijkers (marktaandeel 72,7 procent).

Vive le Vélo, de dagelijkse terugblik van de Tour, bereikte tot slot gemiddeld 632.314 kijkers, of een marktaandeel van 40,5 procent.

bron: Belga