“Ik sta op de foto met Leo DiCaprio!”

Foto Borde Moreau Bestimage

Iedereen die hem aan het werk zag in ‘Dogman’ op het laatste Filmfestival van Cannes wist meteen dat hij zou bekroond worden. En zo ging het ook. Hij durfde nauwelijks zijn prijs aanraken. Na jaren als figurant speelt Marcello Fonte nu mee met de groten der aarde. Hoog tijd dus, om eens met hem te gaan praten op het Brussels International Film Festival.

Dit is je eerste grote rol, na jaren als figurant. Je speelde zelfs mee in ‘Gangs of New York’ van Martin Scorsese (uit 2002, met Leonardo DiCaprio en Daniel Day-Lewis

Marcello Fonte: “In 2001 werkte ik als decorbouwer in Rome. Een man vroeg mijn telefoonnummer en belde me enkele dagen later. Hij zocht figuranten. Zo stapte ik op een ochtend de metro op, richting de Cinecittà-studio’s. Ik belandde er in een fake New York, gekleed zoals in de 19de eeuw. Er liep ongelofelijk veel volk rond en ze hadden alles tot in de kleinste details gereconstrueerd: de haven, de boten… Toen wist ik dat dit een grote productie was. Aan de telefoon had ik ‘Scozzese’ verstaan (‘Schots’ in het Italiaans), dus had ik tegen mijn broer gezegd dat het een film van een Schotse regisseur was. Toen hij begreep dat het over Martin Scorsese ging, wou hij me slaan (lacht). Ik kende die niet. Als kind was cinema een echte luxe voor ons gezin. Ik keek naar films op de tv. Zo heb ik ‘Titanic’ ontdekt. En een paar jaar later stond ik op dezelfde set als DiCaprio!”

Je hebt zelfs een foto met hem gemaakt…



“Hij was de enige die ik kende! Ik had een klein cameraatje verstopt in mijn onderbroek, want op de set is het verboden te fotograferen. Maar ik moest en zou een souvenir hebben! Dus gaf ik mijn camera aan iemand om een foto te maken. Meteen daarna komt een andere figurant naar me toe: «Wat doe jij nu? Heb jij echt aan Daniel Day-Lewis gevraagd om een foto van jou te maken? Ik wist niet eens dat hij het was (lacht).”

Hoe kreeg je uiteindelijk je eerste hoofdrol te pakken in ‘Dogman’ van Matteo Garrone (‘Gomorra’)?

“Ik werkte als vrijwilliger in een sociaal centrum in Rome. Op een dag werd de ruimte uitgeleend voor een show van een gezelschap dat bestond uit ex-gevangenen. Op het laatste moment is een van die gasten omgekomen in een ongeluk. Ik heb hem dan maar last minute vervangen. De assistent van Garrone kwam naar de voorstelling kijken, want hij zocht nieuwe, onbekende gezichten. Het is een beetje zoals champignons plukken. Om de goeie te vinden, moet je naar de juiste plek en niet die net naast het plastic nemen. Ik was die champignon (lacht).”

Foto Outnow.ch

Hoe heb je je voorbereid op een rol als hondenkapper?

“Ik heb samengewerkt met Marco, een echte hondenkapper die me toonde hoe hij de dieren wast en knipt. Ik ben ook gaan praten met Massimo Perla, een bekende hondentrainer voor de cinema. Commissaris Rex, dat was hij! Maar ik moest ook leren duiken, dat had ik nog nooit gedaan. Acteren onder water, zonder woorden, is compleet anders. Je moet specifieke bewegingen maken, anders ademhalen… zonder een longembolie op te lopen (lacht).”

Matteo Garrone zegt dat de relatie tussen Marcello en Simoncino in de film een metafoor is voor het hedendaagse Italië. Hoe zie jij dat?

“Het is een relatie die gebaseerd is op angst. Simoncino denkt maar vijf minuten vooruit. Ik wil dit, boem, ik doe dat. Hij is niet bezig met de toekomst, zoals Marcello. In die vijandige wereld is Marcello als een Christusfiguur, die de zonden van iedereen op zich neemt…”

Kende je de films van Matteo Garrone al?

“Ja, ik had ‘Gomorra’ gezien in de cinema. En voor de opnames begonnen, heeft hij me al zijn films gegeven. Ik heb ze diezelfde avond allemaal bekeken.”

Welke is je favoriet?

“Dogman (lacht).”

Elli Mastorou

 

 

RECENSIEOVERZICHT
Dogman