Financiering kanaal Cambrai-Compiègne rond voor Seine-Scheldeproject

Financiering kanaal Cambrai-Compiègne rond voor Seine-Scheldeproject

Frankrijk gaat werk maken om de ontbrekende verbinding van het Seine-Scheldeproject tussen Compiègne en Cambrai te realiseren. De Franse overheid heeft de financiering voor de investering van vijf miljard euro goedgekeurd. Als het kanaal tussen de twee Franse steden er is, kunnen vrachtschepen rechtstreeks varen tussen de havens van Rotterdam en Le Havre. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) bevestigd. “We hebben recent de bevestiging gekregen dat de Fransen effectief werk willen maken van het Seine-Scheldeproject.” “Dat houdt in dat we via de Vlaamse zeehavens Rotterdam kunnen verbinden over het water met Parijs. Vandaag kunnen we dat niet en moeten we een omweg maken via Duinkerke. Vanuit kostenaspect is dit totaal onzinnig. Als we via de waterwegen een rechtstreekse verbinding kunnen maken met Parijs dan is dit een ongelofelijk verschil voor de concurrentie met de autoweg”, stelt Weyts.

Voor het zover is moet er nog wel een kanaal van 150 kilometer gegraven worden tussen Campiègne en Cambrai. Minister Ben Weyts wil dat tegen 2030 het transport van vrachtverkeer over de waterwegen toeneemt van 13 tot 20 procent.



Over de verbinding via het water tussen Parijs en Rotterdam wordt al jaren gepraat, maar de start van de werken werd telkens uitgesteld. Er ontbrak immers nog een stuk kanaal, op het grondgebied van Frankrijk. Het duurde jaren voor Parijs de financiering van het project rond kreeg. Dat is dus nu het geval, blijkt uit de verklaring van minister Weyts.

bron: Belga