VUB-wetenschappers ontdekken spookdeeltje afkomstig uit superzwaar zwart gat

Belga

Een team van internationale wetenschappers, waaronder ook VUB-onderzoekers, heeft het eerste bewijs gevonden van neutrino's. Dat zijn spookachtige subatomaire deeltjes die afkomstig zijn uit extreme omgevingen in het heelal zoals een superzwaar zwart gat. De ontdekking van de neutrino's kunnen heel wat vragen over de afkomst van kosmische stralen oplossen. De neutrino's kunnen na een reis van miljarden lichtjaren zelfs de aarde bereiken en zijn deeltjes die los door de aarde heen gaan. Hun afkomst was voorheen vaak onbekend, maar voor de eerste keer wordt daar nu bewijs van geleverd. Dankzij hun rechte baan waarmee ze de aarde doorkruisen kon in het IceCube Neutrino Observatorium hun herkomst vastgelegd worden door ze te combineren met data van gammastralen. De neutrino's zijn afkomstig uit een blazar, een superzwaar zwart gat in het centrum van een actief reusachtig elliptisch sterrenstelsel.

Twee observatoria voor gammastralen, NASA's Fermi ruimtetelescoop en de MAGIC Cherenkov telescoop op de Canarische Eilanden bevestigden deze vaststelling door de ontdekking van een explosie aan hoogenergetische gammastralen geassocieerd met het betreffende zwarte gat.

"Met deze ontdekking kunnen we eeuwenoude raadsels over het heelal oplossen: wat is de motor van kosmische straling, zoals neutrino's", stelt VUB-professor Nick van Eijndhoven.

Het IceCube observatorium is met zijn raster van 5.000 gerangschikte lichtsensoren de grootste deeltjesdetector ter wereld. Het ligt op de een mijl onder het oppervlak van de Zuidpool waar het omringd is door een kubieke kilometer ongerept ijs.

bron: Belga