Nog enkele tientallen koffers op Brussels Airport

Op Brussels Airport staan deze avond, vijf dagen na de panne van een van de transportbanden, nog zowat dertig koffers te wachten op verzending naar hun eigenaars. Dat moet gebeuren door de luchtvaartmaatschappijen, zo zegt de luchthavenbeheerder. Zaterdag viel een van de transportbanden voor bagage een tijd uit. Daardoor konden zowat 3.000 stuks bagage niet worden meegestuurd op de vlucht van de reizigers. De kofferberg is intussen flink geslonken, maar dus nog niet helemaal weggewerkt.

Bij luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines klinkt het dat 90 procent van de achtergebleven koffers van haar klanten is terugbezorgd. Sommige bestemmingen zijn moeilijker bereikbaar, omdat er maar één vlucht is per week. “Dat is het geval voor Al Hoceima, in Marokko”, zegt woordvoerster Wencke Lemmes. “Voor Corsica hebben we met een schip gewerkt en voor Egypte hebben we een concurrent gevraagd om de bagage mee te nemen. Maar dat is niet altijd gemakkelijk: het is hoogseizoen en de vliegtuigen zitten vol.”



Brussels Airlines spreekt van overmacht, wat betekent dat de vakantiegangers geen schadevergoeding krijgen. De woordvoerster wijst er wel op dat het nasturen van de koffers een grote kost betekent voor de maatschappij. Wie zijn bagage voor zijn terugkeer niet ontvangen heeft, kan de maatschappij wel contacteren.

Ook bij Thomas Cook klinkt het dat de meeste klanten hun koffer terugkregen. Wie een verzekering afsloot bij de touroperator, krijgt tot 250 euro vergoeding per koffer (na 12 uur vertraging).

bron: Belga