LIFEHACK. Moet je het raam in de trein nu sluiten of niet tijdens hete dagen?

Het is een bron van frustratie voor veel reizigers: een snikhete trein. De ene reiziger zet snel een raam open, de andere hoopt dat de air conditioning gauw zijn werk doet. Vaak leidt dat ook tot conflicten. Metro zocht het daarom  uit: wat is de beste en vooral koelste oplossing?

Of je best het raam in de trein opent of sluit, hangt af van het type wagon. De meest recente treinen, die sporen vanaf 1990, zijn voorzien van airco en hebben ramen die niet open kunnen. Voor reizigers die in hete temperaturen op dit voertuig rondreizen, stelt het probleem zich dus niet. Je kan enkel wachten tot de machine zijn werk doet.

Ramen openen



De NMBS heeft echter veel voertuigen uit de jaren ’80 en vroeger, en die ramen zitten niet vast ook al heeft de trein een radiator. Wat is dan de beste oplossing? Op Twitter reageert één van de medewerkers die het account van de vervoersmaatschappij beheert, dat je best de ramen opent. Ook de woordvoerder van de NMBS vertelt hetzelfde verhaal: “We raden mensen inderdaad aan om de ramen te openen.”

Nieuwe dubbeldektreinen

De vraag is natuurlijk of die raad voldoende is om de conflicten tussen reizigers te beslechten. Al stelt de NMBS ook gerust: “Tegenwoordig is meer dan de helft van onze vloot voorzien van acclimatisatie. Al ons nieuw materiaal is voorzien van air conditioning, zoals bijvoorbeeld de nieuwe dubbeldektreinen die sinds eind vorig jaar rondrijden.” In meer dan de helft van de gevallen kan je dus rustig en vooral koel treinen, en anders weet je nu wat gedaan.

Thomas Wallemacq