Nike groeit ook weer op thuismarkt

door
Belga
Leestijd 1 min.

De Amerikaanse sportartikelenproducent Nike heeft in het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar de omzet verhoogd. Ook de winst viel hoger uit. Net als de afgelopen periode verkocht het bedrijf meer artikelen buiten Noord-Amerika. Ook lukte het Nike om in eigen land weer te groeien, nadat hier eerder nog sprake was geweest van een lichte omzetdaling. Nike zag in de 3 maanden tot juni de opbrengsten met 13 procent stijgen tot 9,8 miljard dollar (8,5 miljard euro) in vergelijking met een jaar eerder. Exclusief wisselkoerseffecten was sprake van een plus van 8 procent. In alle gebieden - en met name in China - ging de verkoop van vooral sportkleding vooruit. De groei in de VS was met 3 procent het meest bescheiden. Onder de streep resteerde een bedrag van 1,1 miljard dollar (950 miljoen euro). Een jaar eerder ging het nog om ruim 1 miljard dollar.

De groei is onder meer te danken aan nieuwe producten en verkoopkanalen, zegt topman Mark Parker. Hij verwacht dat Nike dit jaar voort zal blijven groeien, zowel wat omzet als winstgevendheid betreft. Nike kondigde voorts nog aan dat het voor 15 miljard dollar aan eigen aandelen in gaat kopen.

De resultaten van Nike werden in Wall Street goed onthaald. De aandelenkoers steeg nabeurs met ruim 7 procent (omstreeks 23 uur Belgische tijd).

bron: Belga