Belga

door
Belga
Leestijd 1 min.

Binnen enkele maanden kunnen er nieuwe supertrucks verschijnen op de Vlaamse snelwegen. Op 1 juli gaat immers het tweede proefproject van start en kunnen transporteurs trajecten beginnen aanvragen. Eens ze de nodige vergunningen hebben, kunnen ze dan echt met supertrucks (officieel langere en zwaardere vrachtwagens of LZV's) gaan rondrijden. Het eerste proefproject werd in juli 2014 opgestart, maar het resulteerde maar in twee operationele supertrucks, ook wel ecocombi's genoemd. Dat kwam omdat de vergunningsvoorwaarden erg streng waren. Zo mochten de mastodonten elk maar op één vast traject rijden.

Voor het tweede proefproject worden de voorwaarden versoepeld. De supertrucks mogen vrij op een basisnetwerk rijden (de autosnelwegen en enkele wegen binnen de havengebieden). Ze moeten wel een aanvraag indienen voor de "aantakkingstrajecten", de wegen tussen het basisnetwerk en het vertrekpunt of de bestemming van het transport. Die trajecten worden beoordeeld met een systeem van strafpunten. Ook grensoverschrijdende LZV-transporten worden mogelijk.

De geïnteresseerden hebben de hele maand juli de tijd om een aanvraag in te dienen, een maand later weten ze of die voldoet, luidt het bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Ook de voertuigen moeten vergund worden.

LZV's kunnen tot ruim 25 meter lang zijn en tot 60 ton wegen (tegen bijna 19 meter en 44 ton voor een gewone vrachtwagen). Daardoor kunnen twee supertrucks dezelfde lading vervoeren als drie normale camions.

bron: Belga