“Trajectcontroles zorgen voor helft minder zware ongevallen”

Trajectcontroles zorgen voor helft minder zware ongevallen

Trajectcontroles zorgen voor een afname met meer dan 50% van het aantal zware verkeersongevallen op het traject waar ze de snelheid controleren. Dat blijkt uit cijfers van Vias institute

Waar vaste snelheidscamera’s de snelheid op een bepaald punt meten, berekent trajectcontrole de gemiddelde rijsnelheid over een langer weggedeelte.



Vaste snelheidscamera’s verminderen volgens Vias het totale aantal letselongevallen met een vijfde. Bij trajectcontroles is er een daling met 30% voor het totale aantal letselongevallen en met 56% voor de ongevallen waarbij iemand om het leven komt of zwaargewond raakt.

“Rustiger wegbeeld”

De metingen gaven volgens Vias ook aan dat het systeem leidt tot een veel gelijkmatiger snelheidsprofiel. «Over een langere afstand zorgen trajectcontroles voor een rustiger wegbeeld», klinkt het bij Vias. Bestuurders zouden ook minder van rijstrook wisselen.

34 nieuwe trajectcontroles 

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft gisteren 34 nieuwe trajectcontroles langs gewestwegen geactiveerd. «Het is een rechtvaardig systeem», zegt de minister. «Je wordt niet gepakt op basis van een momentopname. Je krijgt alleen een boete als je over langere afstand volgehouden te snel rijdt. Ik besef ten volle dat snelheidscontroles niet plezant zijn», aldus Weyts. «Maar als we daarmee het aantal verkeersslachtoffers verder kunnen doen dalen, dan moet het maar.»