Ons IQ daalt al jaren aan een stuk

Ons ID daalt al jaren aan een stuk
Unsplash / C. Liverani

De resultaten die we behalen op IQ-tests nemen jaar na jaar af. Dat blijkt uit een nieuw Noors onderzoek. De reden daarvoor is niet dat domme mensen zich meer voortplanten, maar zou bij omliggende factoren liggen, zoals bijvoorbeeld onderwijs of toegang tot het internet.

Heb je ook soms het gevoel dat je ouders alles weten en jij zonder hen hulpeloos zou zijn? Het kan dat zij gewoon een hogere IQ-score hebben, want we scoren jaar na jaar slechter op die tests. Dat hebben twee onderzoekers van het Noors Ragnar Frisch Centrum voor Economisch Onderzoek ontdekt.

Over in Europa daalt IQ

Voor hun onderzoek keken de wetenschappers naar de resultaten van Noorse mannen geboren tussen 1962 en 1991. Tot 1975 zagen ze een gestage stijging van de scores, een fenomeen dat in eerdere studies ook al duidelijk werd. Maar vanaf 1975 gingen de cijfers naar beneden. Dezelfde trend werd ook opgemerkt in publicaties over Denemarken, Groot-Brittanië, Frankrijk, Nederland, Finland en Estland. Wat exact de daling veroorzaakt, hebben ze niet kunnen bepalen, meldt CNN.

Wat ze wel ontdekten, is dat de daling waarschijnlijk het gevolg is van externe factoren. Zaken zoals onderwijs, beïnvloeding door media, voeding, minder lezen en meer online surfen. De wetenschappelijke wereld dacht namelijk lang dat ons IQ daalde omdat ‘domme’ mensen meer kinderen kregen dan ‘slimme’ mensen. Die theorie heeft het onderzoek kunnen ontkrachten.

Slimme ouders hebben grotere gezinnen

Ten eerste is het niet zo dat een IQ genetisch wordt doorgegeven. Dan zouden in principe slimme mensen een grotere kans hebben om slimme kinderen te krijgen. Maar het onderzoek merkt duidelijk op dat een groot verschil tussen de scores van broers en zussen kan zitten. Bovendien blijkt dat de slimme mensen in Noorwegen net meer grotere gezinnen hebben dat hun dommere landgenoten.

“Het wordt tijd dat we inzien dat de tijden veranderen en dat mensen blootgesteld worden aan verschillende vormen van intelligentie”, stelt Robin Morris, professor psychologie aan de universiteit van Londen, die niet betrokken was bij het onderzoek. “De manier waarop intelligentie wordt geuit, verandert ook. Onze onderwijsmethoden moeten zich aanpassen aan die veranderingen.”