Dries Van Noten verkoopt meerderheidsaandeel van modehuis aan Spaanse Puig

Dries Van Noten verkoopt meerderheidsaandeel van modehuis aan Spaanse Puig
Belga / J. Jacobs
De Antwerpse modeontwerper Dries Van Noten verkoopt het meerderheidsaandeel van zijn modehuis aan het Spaanse Puig. Dat meldt het Spaanse familiebedrijf, dat gespecialiseerd is in cosmetica en parfum, in een persbericht.

Van Noten blijft de collecties ontwerpen, klinkt het. Hoeveel de «strategische alliantie» die beide partijen hebben afgesloten waard is, is niet bekend.
Het nieuws staat ook op de website van het modemagazine Business of Fashion. Die meldt dat Van Noten een belangrijke minderheidsaandeelhouder wordt, en ook voorzitter van de raad van bestuur en chief creative officer blijft.

Lange zoektocht

“Ik was al langer op zoek naar een sterke partner voor het bedrijf dat ik meer dan dertig jaar geleden heb gesticht”, zegt Van Noten in het artikel. “Ik ben vooral gelukkig dat Antwerpen en mijn team in het hart en het centrum van het bedrijf blijven. We zijn nu samen klaar om onze dromen te verwezenlijken.”

“Antwerpse Zes”



Puig, dat beschreven wordt als “een van de meest welvarende onafhankelijke modehuizen”, is ook al eigenaar van modehuizen Carolina Herrera, Jean Paul Gaultier, Nina Ricci en Paco Rabanne. Dries Van Noten behoort tot de “Antwerpse Zes”, een groep beroemde modeontwerpers die in de jaren tachtig afstudeerde aan de Antwerpse mode-academie. In 2017 hield hij zijn honderdste modedefilé.