Vlaamse overheid wil dat erfgoed, terrassen en reclame elkaar meer versterken

Vlaamse overheid wil dat erfgoed

Het Agentschap Onroerend Erfgoed heeft twee nieuwe brochures klaar die de visie van de Vlaamse overheid op het gebruik van horecaterrassen en publiciteit in een erfgoedomgeving uit de doeken doen. Volgens minister-president Geert Bourgeois (N-VA), bevoegd voor onroerend erfgoed, kunnen erfgoed, terrassen en reclame elkaar versterken. Zowel de “Handleiding terrassen in erfgoedcontext” als het “Afwegingskader publiciteit in en aan beschermd erfgoed” geven een overzicht van wat er in Vlaanderen toegelaten is in een erfgoedomgeving en welke types terras of publiciteit gebonden zijn aan een voorafgaande aanvraag bij het lokale bestuur. De publicaties moeten inspiratie bieden over de mogelijkheden en troeven van een erfgoedkader en maken de potentiële initiatiefnemer wegwijs in de regelgeving. Er staan ook enkele voorbeelden in van hoe terrassen en publiciteit vandaag al op een geslaagde manier aanwezig zijn in een erfgoedcontext.

“De publicaties bieden naast een inspirerende leidraad enkele handvaten aan om de commerciële troefkaarten van ons Vlaams erfgoed uit te spelen”, zegt minister-president Bourgeois. “We moeten een sterk merk van ons Vlaams erfgoed maken. Door het dynamisch te maken, te herbestemmen, het in te zetten in onze leefomgeving en er toeristische trekpleisters van te maken creëren we niet alleen zichtbaarheid en publieksbeleving van ons erfgoed maar zorgen we ook dat de historische context interessant wordt voor commerciële doeleinden.”



De publicaties zijn gratis te raadplegen op het open archief van het Agentschap Onroerend Erfgoed.

bron: Belga