De grootste shopmythes ontkracht

Fashionista's die regelmatig in een winkel te vinden zijn, zullen alles weten over shoppen. Maar volgens een Amerikaans marketingbedrijf zijn er bepaalde zaken over shoppen gewoon niet waar. Tijd om de grootste shopmythes te ontkrachten. 
door
Axelle.Lot
Leestijd 2 min.

Het Amerikaanse marketingbedrijf Oliver Wyman heeft tijdens een studie met 1500 proefpersonen vier belangrijke shopmythes weerlegd. De kopers werden ondervraagd over wat ze kochten, welk gevoel ze bij shoppen kregen en de motivatie om te winkelen. Ze kwamen tot enkele verrassende conclusies.

Internetshoppen is niet tijdsbesparend

Wanneer we de stad intrekken om te gaan shoppen, verliezen we vaak tijd door een parking te zoeken of het drukke verkeer. Met online shoppen heb je dit probleem niet. Toch besparen we ook op internet geen tijd. Bijna 60% van de ondervraagden gaf toe eerst ergens anders online te kijken vooraleer iets te bestellen. 29% gaat dan weer zowel online als offline op prospectie en maakt dan pas een bestelling. Daardoor neemt het volledige proces veel meer tijd in beslag dan gedacht.

Winkelcentrums zijn populair 

Op een regenachtige dag naar een winkelcentrum trekken, we hebben het allemaal wel eens gedaan. Toch zijn plaatsen met multimerkenwinkels niet zo populair als gedacht. Volgens het onderzoek krijgen winkels waar maar één label verkocht wordt, 86% meer klanten over de vloer.

Online shoppen is goedkoper 

Wie online spullen koopt, denkt vaak goedkoper af te zijn. Maar schijn bedriegt. Gemiddeld betaal je online 25% meer dan in een fysieke winkel. Verzendingskosten en een groot aanbod zorgen ervoor dat we meer geld uitgeven.

Je koopt originelere stukken

Neem eens een kijkje in je kleerkast en vergelijk je outfits eens? Verrassend maar waar, ze lijken allemaal redelijk hard op elkaar. De grootste motivatie om te shoppen volgens de proefpersonen was om iets unieks of anders te vinden. Maar volgens de onderzoekers kwamen de meeste proefpersonen met gelijkaardige stukken thuis. Dit geldt vooral voor ondergoed en basisstukken.