Reclame in bioscoop wordt het meest bekeken, online advertenties het minst

door
Belga
Leestijd 2 min.

De Belgische consumenten besteden het meeste aandacht aan reclame die afgespeeld wordt tijdens een bioscoopbezoek. Reclame op televisie wordt minder bekeken, terwijl print-advertenties en online advertenties het minst worden bekeken. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureaus Lumen en Profacts. Door de resultaten van het onderzoek krijgt de prijs die een adverteerder betaalt om een advertentie in een bepaald medium te plaatsen een andere betekenis. "Reclame is aanwezig in alle aspecten van het leven", zegt Mike Follet van Lumen. "Maar de consument is steeds beter geworden in het negeren van advertenties. Adverteerders betalen voor de kans die hun boodschap heeft om gezien te worden. Maar hoeveel betaal je werkelijk voor de keren dat je advertentie genegeerd wordt?"

Lumen en Profacts hebben die thematiek onderzocht in opdracht van Brightfish, de regie voor bioscoopreclame in België. De belangrijkste vraag daarbij is hoe lang de consumenten daadwerkelijk naar reclame kijken.

Uit het onderzoek is gebleken dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende media. Als iemand een digitale advertentie opmerkt, is de kans groot dat deze slechts vluchtig gezien wordt: gemiddeld krijgt een online advertentie 0,3 seconden van onze aandacht. Print-advertenties doen het iets beter met 1,5 seconden en televisie met 6,9 seconden. Reclame tijdens de cinema scoort hier het best met een gemiddelde aandachtsspanne van 25,5 seconden.

Daaruit blijkt dat online advertenties 1,4 procent van de tijd dat ze zichtbaar zijn ook effectief bekeken worden, print-advertenties 7,5% van de tijd, televisie 23,1% en cinema-advertenties 85% van de tijd.

Volgens de huidige formules zijn TV en cinema dure advertentiekanalen in vergelijking met digitaal, legt Mike Follet uit. "Zodra we echter de daadwerkelijke aandacht die een advertentie krijgt, mee in beschouwing nemen, is de situatie omgekeerd. Het 'duurste' medium cinema is opeens verrassend betaalbaar en 'goedkope' media zoals online bannering worden plots vrij duur. Traditionele online advertenties worden zo 24 keer keer duurder dan de bioscoop."

bron: Belga