Sylvia Feytons van Failing Forward : « Word de leider van je eigen leven»

‘Book in a Box’ was een vernieuwend idee dat de boekenmarkt op z’n kop ging zetten. Sylvia Feytons en haar man creëerden originele giftboxen met boekenfiches, waaruit de gelukkige ontvanger een boek kon kiezen. Al snel lag de box in Carrefour en Dreamland. Toen een onderaannemer failliet ging, trok hij Sylvia mee kopje onder. Van de ene dag op de andere mocht ze haar kantoor niet meer binnen. Vandaag broedt Sylvia op een nieuwe onderneming, terwijl ze met Failing Forward andere ondernemers inspireert. “Op mijn sterfbed zal ik van niks spijt hebben.”

Je bent heel snel van een idee tot een afgewerkt product gekomen. Hoe heb je dat klaargespeeld?

“We zijn inderdaad heel snel opgestart en uitbreiding bleef ook niet lang uit, maar dat is ook nodig. Ik wou mijn marktpositie niet kwijt spelen. Toen we met ‘Book in a Box’ begonnen ben ik meteen halftijds gaan werken. Een paar maanden later heb ik zelfs ontslag genomen. Je moet durven te springen, enkel dan kan je je droom realiseren!”

Is de boekensector een moeilijke markt?



“Het was een zeer complexe markt, omdat op dat moment boekenprijzen niet vastlagen. Het was heel moeilijk om een plaatsje te veroveren, zeker omdat boekenwinkels ons als concurrentie zagen voor de boekenbon. Zo lagen we niet in de rekken van de boekenwinkels, en dat is nét de plek waar mensen naar een boekencadeau zoeken. Uitgeverijen en klanten waren wel heel enthousiast. Ook bedrijven gaven onze box als relatiegeschenk. Jammer genoeg is een sterk idee niet altijd genoeg.”

Hoe was het om een onderneming op te richten met je man?

“Hij was de perfecte vennoot omdat ik hem volledig vertrouw. Ervoor waren we ook al collega’s, dus we waren het gewoon om veel tijd samen door te brengen. Ik zou niet aanraden om met een vennoot in zee te gaan waarbij je niet helemaal jezelf kan zijn. Je moet samen kunnen werken aan je negatieve eigenschappen.”
“De taken waren duidelijk verdeeld. Ik hield me bezig met marketing, sales, productie en alle praktische zaken, terwijl hij als echte boekenwurm de boeken voor onze box selecteerde. Toch namen we de tijd om te overleggen.”
“Natuurlijk waren we het wel eens oneens en maakten ook wij fouten, maar dat overkomt de besten. Wat van tel is, is hoe je hiermee omgaat. Toen de problemen opdoken, hebben we elkaar niets verweten en zijn we blijven open communiceren. Bergen zijn er om beklommen te worden.”

Wat zou je anders aangepakt hebben?

“Ik zou minder snel uitgebreid hebben. Daarnaast ontbrak er een salesprofiel als partner. Toen we enkele tegenslagen te verwerken kregen, hadden we geen financiële buffer om die moeilijke periode te overbruggen. Achteraf gezien zouden we ook een adviesraad hebben samengesteld met mensen uit de boekensector en ondernemers om ons te wijzen op de knelpunten van ons product.”

Wat wil je bereiken met Failing Forward?

“Met Failing Forward wil ik het taboe rond falen doorbreken, aangezien ik dit zelf heb meegemaakt. Met mijn positief verhaal en dat van anderen wil ik Vlaanderen inspireren en het taboe rond mislukken doorbreken. Enkel dan kunnen we de angst voor het falen temperen en mensen empoweren ook iets met hun idee te doen. Ondernemen voelt als verliefd zijn en dat maakt je blind. Mislukken doet dan pijn, maar wij willen laten zien dat berekende risico’s nemen niet het einde betekent, integendeel.”

Wat is er zo mooi aan ondernemen?

“Mijn onderneming was mijn leven. Ik heb mezelf er beter door leren kennen. Wanneer je een briljant idee matcht met een complementaire vennoot, kan er iets heel moois ontstaan.”
“Voor mij is er wel een verschil tussen ondernemen en ondernemend zijn. Niet iedereen is voor het ondernemerschap in de wieg gelegd. Mij gaat het vooral om durven je eigen leven in handen te nemen. Mensen rollen na hun studies heel gauw in een vooropgesteld parcours, dat mogelijks niet bij hen past. Ondernemend zijn betekent voor mij stilstaan bij wat je kan, maar vooral ook wat je wilt. Dat voorbeeld wil ik ook aan mijn kinderen geven: durf de stap te zetten en word de leider van je eigen leven. Daar horen nu eenmaal (berekende) risico’s bij.”


3 ondernemerstips van Sylvia

  • Weet dat je ook binnen een vaste job kan ‘ondernemen’. Sta voortdurend stil bij wat jij wilt bereiken.
  • Zoek een betrouwbare, complementaire vennoot.
  • Laat je omringen door mensen die het goed met je voorhebben, maar met een kritische blik.

www.metfalenenopstaan.be
www.sylviafeytons.be


Bekijk het verhaal van Sylvia en meer inspirerende verhalen van bekende en onbekende ondernemers www.metfalenenopstaan.be