«Iedereen heeft een rol gespeeld in het nieuwe Lotto-project»

Sinds 26 mei zit de Lotto in een nieuw jasje. Het is één van de belangrijkste evoluties van het uithangbord van de Nationale Loterij sinds de lancering van het spel 40 jaar geleden. Spelers, verkooppunten én alle medewerkers van de Nationale Loterij hebben meegewerkt aan dit project.

Als Business & Product Manager werkte Christian Robert actief mee aan de creatie van de nieuwe Lotto. “Voor deze evolutie hebben we aandachtig geluisterd naar wat onze spelers verwachten, maar ook naar de wensen van ons distributienet. Iedereen blijft voorstander van de vorm, 6 balletjes die geloot worden uit 45, maar ze willen regelmatiger iets winnen”, zegt de verantwoordelijke voor de ontwikkeling van loterijproducten van de Nationale Loterij.



De nieuwe Lotto houdt rekening met die wens, want voortaan hebben spelers 1 kans op 11 om iets te winnen, tegenover 1 op 25 vroeger. Daarvoor heeft de Loterij een extra winnende rang ingevoerd, die je al iets oplevert vanaf één juist nummer en het bonusnummer. Het voltallige personeel werd daarover geraadpleegd. “Het was een manier om hen te laten zien dat we aan de Lotto werkten. En dat iedereen de kans kreeg om zijn steentje bij te dragen aan het project.”

Teamwork

Zo’n ingrijpende verandering gebeurt natuurlijk niet van de ene dag op de andere. Alle departementen van het bedrijf hebben eraan meegewerkt. “Maandenlang hadden we elke week een meeting met een vertegenwoordiger van elke afdeling. Zo kregen we een globaal beeld van de evolutie van het project.”

Alle medewerkers van de Nationale Loterij waren ook betrokken bij de laatste rechte lijn voor de lancering. Vrijwilligers voerden bijvoorbeeld store checks uit. “Iedereen bezocht krantenwinkels en checkte of het verkooppunt al het promomateriaal gekregen heeft en of er vragen waren over de nieuwe Lotto. Meer dan 170 medewerkers uit alle departementen bezochten zo maar liefst 5.375 verkooppunten. Iedereen heeft dus een rol gespeeld in het nieuwe Lotto-project. Het was ook een ideale gelegenheid om ons distributienetwerk te ontmoeten. Ik kan me geen betere manier inbeelden om dit bedrijfsproject te finaliseren”, besluit Christian Robert.


« We luisteren naar feedback van spelers en winkeliers »

Michaël Segers, Business & Brand Management Lotto

“Bij de lancering van de nieuwe Lotto speelde het marketingdepartement een belangrijke rol. We praatten met spelers en winkeliers en luisterden naar hun feedback. Het allermooiste aan de nieuwe Lotto is het teamwork. Iedereen van de Nationale Loterij draagt dit product in zijn hart. Een week voor de lancering gingen we met 170 collega’s de baan op om ons verhaal te vertellen aan de winkeliers. En niet alleen het salesteam werd ingezet, ook de collega’s van IT en boekhouding stonden paraat!”

 

« Ruimte voor vernieuwing »

Eva De Fraye, Campaign Management

“Iedereen is opgetogen dat we onze succesproducten in een nieuw jasje steken. De werkgroep, die bestaat uit profielen van alle departementen, is al meer dan een jaar aan het zwoegen om van het nieuwe Lotto-project een succes te maken en informeert elkaar en het directiecomité regelmatig over de stand van zaken zodat alle medewerkers op de hoogte blijven van waar we stonden en wat er nog moest gebeuren voor de lancering. Iedereen beseft dat grootse dingen alleen gebeuren door (berekende) risico’s te nemen. We krijgen dan ook de ruimte om binnen onze job nieuwe zaken uit te testen, en ook daarom is het dankbaar om bij de Loterij te werken.”

Test: Ken je de nieuwe Lotto?