Bordalo II, de straatkunstenaar die vuilnis omzet in kunst

Bordalo II, de straatartiest die vuilnis omzet in kunst
AFP / Marco Bertorello

Versleten buizen, gebarsten kratten en plastic vuilnisbakken stapelen zich op in de werkplaats van Portugese kunstenaar Bordalo II. Hij maakt verrassende dierensculpturen uit deze afvalbergen en waarschuwt zo voor de gevaren van vervuiling. 

Bordalo II versiert de muren van Lissabon en andere wereldsteden met vossen, uilen, apen of kleurrijke kameleons uit afval. “Met dieren laat ik de schade zien die onze maatschappij de natuur toebrengt,” vertelt Artur Bordalo aan AFP. Hij ondertekent zijn werken met ‘Bordalo II’ als eerbetoon aan zijn grootvader, die vorig jaar op 91-jarige leeftijd overleed.

Klassiek parcours



Wanneer hij niet op reis is, brengt hij zijn tijd door in een klein atelier in een arbeiderswijk in het noorden van de Portugese hoofdstad. “Ik heb een volledig programma voor de komende jaren”, zegt de artiest met een glimlach. “Het probleem zal zijn om tijd te vinden.”

Aanvankelijk leek er voor de Portugees een klassieker parcours weggelegd. Hij zette zijn eerste stappen in het atelier van zijn grootvader, een schilder die bekend staat om zijn aquarellen van landschappen in de hoofdstad. Hij ging studeren aan de Academie voor Schone Kunsten. Niet lang daarna zette hij zijn opleiding echter stop om zich te wijden aan zijn passie: graffiti en straatkunst.

Van Lissabon naar Las Vegas

“Op een dag ben ik begonnen met het samenvoegen van objecten die ik opzij had gelegd om een ondersteuning te creëren waarop ik kon schilderen,” vertelt Bordalo. “Ik realiseerde me dat ik die objecten kon gebruiken om iets interessants te scheppen en er tegelijk betekenis aan kon geven.”

“Mijn creaties zijn sterk afhankelijk van waar ter wereld ik me bevind”, zegt de kunstenaar, wiens roem de Portugese grenzen ruim heeft overschreden. Zijn werken worden onder andere in Parijs, Las Vegas en Bakoe, Azerbeidzjan tentoongesteld.

De kracht van kunst

De boodschap die Bordalo wil overbrengen, is altijd dezelfde: “We moeten ons vooral bekommeren om de toestand van de wereld en de natuur”. Straatkunst is volgens hem een uitstekend middel om die boodschap over te brengen, omdat “zij een indruk nalaat op mensen”.