Gedaan met leesproblemen dankzij avonturengame

Karaton

GENT – Voor tienduizenden schoolkinderen met leesproblemen is leren lezen allesbehalve evident. Hannes Hauwaert, die als kind zelf worstelde met dyslexie, wil hieraan een einde maken met Karaton: een educatieve avonturengame die taaleducatie op een creatieve en ludieke manier benadert waardoor de leesmotivatie bij kinderen verhoogt.

Wat begon als een schoolproject is ondertussen uitgegroeid tot een fulltime job. Hannes schreef zich jaren geleden in voor Telenet Kickstart, een initiatief dat jonge ondernemers een extra duwtje in de rug geeft. Zijn idee kwam als één van de winnaars uit de bus. Sindsdien werkt Hannes samen met broer Thomas en neef Gilles aan Karaton, een spel dat kinderen met leesproblemen van zes tot twaalf jaar motiveert om aan hun leerstoornis te blijven werken.



Hannes Hauwaert ontdekte op zesjarige leeftijd dat hij dyslexie had en deed er drie jaar langer over om te leren lezen. “Ik vond de oefeningen die ik kreeg heel saai en eentonig. Zoveel jaren later blijkt dat nog altijd een struikelblok voor kinderen met leesproblemen. Zo kwamen we op het idee voor Karaton: een avonturenspel dat plezier en educatie combineert, en leeszwakke kinderen motiveert om te lezen.”

Naar schatting hebben 60.000 lagereschoolkinderen leesproblemen. Zij moeten dagelijks oefenen om goed te leren lezen, wat niet vanzelfsprekend is. Hun motivatie is vaak ver te zoeken omdat het huidige aanbod niet voldoende is afgestemd op de digitale leefwereld van kinderen tussen zes en twaalf jaar.

Onbewoond eiland

In de wereld van Karaton speelt het kind met zijn of haar personage de hoofdrol in een uitdagend avonturenspel. Het personage komt samen met zijn vriendjes, de zogenaamde ‘barks’, terecht op een onbewoond eiland waar ze door het verzamelen van materialen hun eigen paradijs kunnen uitbouwen. Doorheen het spel komen kinderen in aanraking met tal van leuke opdrachten en uitdagingen, de zogenaamde ‘mini-games’. Die zijn zo gemaakt dat ze de leescapaciteit van kinderen aanscherpen zonder dat het aanvoelt als extra taak of oefening.

Karaton werkt volledig autonoom. Dit wil zeggen dat het niveau van het kind automatisch wordt aangepast naargelang de antwoorden die hij of zij geeft. Als een kind veel goede antwoorden geeft, wordt het niveau van de oefeningen geleidelijk aan moeilijker. Zijn de antwoorden regelmatig foutief, dan wordt de moeilijkheidsgraad verlaagd.

Opvolgingsplatform

Omdat thuisbetrokkenheid een positieve impact heeft op het kind, ontwikkelde het team van Karaton een opvolgingsplatform voor ouders. Naast het aantal gelezen woorden kunnen ze ook de dagelijkse vooruitgang zien van hun kind. De beloningen die kinderen verdienen in het spel kan je als ouder aanvullen met die van jezelf. Deze extra aanmoediging zorgt ervoor dat de ervaring rond leren lezen aangenamer wordt. Maakt je kind tien oefeningen, mag hij of zij bijvoorbeeld een halfuurtje later gaan slapen!

Academische ondersteuning

Voor het educatieve aspect werkt Karaton nauw samen met de opleiding Logopedie en Audiologie van de Hogeschool Gent. Zij waken over de academische onderbouwing van de game.

Karaton kan je hier downloaden, zowel voor Android als Apple.

Nieuwsgierig? Bekijk alvast een voorproefje: