Het best verkopende product van Volkswagen is een worst

Het beste verkopende product van Volkswagen is een worst
AFP / J. McDougall

Volkswagen is vooral bekend voor zijn auto’s, maar hun best verkopende product heeft geen wielen en is 45 jaar oud. Het is een worst. Van de snack, die ook in de bekende fabriek in Wolfsbrug wordt gemaakt, gaan er elk jaar zo’n 6,8 miljoen exemplaren de deur uit.

Geen kleine Polo of een grote monovolume. Nee, het item uit de catalogus van Volkswagen dat het best verkoopt is geen auto. Het is een worst die dit jaar zijn 45ste verjaardag viert. Toch houdt dat de lekkernij niet tegen om de magen in Duitsland en 11 naburige landen gelukkig te stemmen.

Zij aan zij met de wagens



De worst van Volkswagen is een klassieke braadworst. Elk jaar vertrekken er zo’n 6,8 miljoen exemplaren van uit de fabriek in Wolfsburg. Daar worden ook de automodellen van de autobouwer in elkaar gezet. Zo’n 30 slagers coördineren de productie van de snack. Ze kopen vlees aan bij een lokale varkensboer, zorgen dat de juiste kruiden toegevoegd worden en waken erover dat het product voldoende gerookt en gestoomd wordt.

De worst is niet het enige voedsel dat Volkswagen produceert. Zo is er voor de vegetariërs ook een variant zonder vlees. Een stukje vlees is niets zonder wat saus. Daarom bracht de autobouwer ook een eigen curryketchup op de markt. Vroeger kwam de worst ook als geschenk bij een nieuw gekochte Volkswagenauto.