Voorlopig nog geen strengere richtlijnen voor ‘online influencers’

De FOD Economie komt voorlopig toch niet met strengere richtlijnen voor ‘online influencers’. De publicatie dinsdag op de website was voorbarig en er volgt nog overleg met de belangrijkste actoren uit de sector, zo meldde de overheidsdienst dinsdagavond via Twitter. Verschillende media pikten dinsdag het nieuws op dat de FOD Economie richtlijnen uitgewerkt had voor (bekende) personen die als zogenaamde social of online influencer reclame maken voor merken, producten of diensten via Facebook, Instagram, Twitter en andere social media.
Maar de publicatie van de richtlijnen bleek dus voorbarig want ze waren niet gevalideerd. “#slechtereclame De ‘Guidelines voor online influencers’ waren niet gevalideerd. De publicatie op onze website was bijgevolg voorbarig. Er zal eerst overleg gepleegd worden met de belangrijkste actoren in de sector van online influencers”, tweette de FOD.
In het inmiddels verwijderde document legt de FOD uit hoe ondernemingen steeds vaker een beroep doen op online influencers om hun merk, product of dienst online te promoten. Via de sociale media kunnen die een groot aantal consumenten bereiken. Zodra een influencer hiervoor een vergoeding krijgt, is er volgens de FOD sprake van reclame, en moet dat ook duidelijk zo worden gelabeld, bijvoorbeeld via ‘#reclame’.
In het verwijderde document is er sprake van boetes van 208 tot 400.000 euro.
De woordvoerster verduidelijkt dat de economische inspectie guidelines maakt waarin ze de wetgeving interpreteert. Dit gebeurde nu ook voor de influencers, maar de inhoud was dus nog niet afgetoetst, klinkt het.
“Maar de wetgeving blijft”, aldus woordvoerster Chantal De Pauw. De aangehaalde boetes staan bijvoorbeeld in de wet en blijven dus in voege. “Maar het was bijvoorbeeld nog onvoldoende duidelijk wat de definitie van een influencer is. Ten gronde gaat dit niet zoveel veranderen. We gaan gewoon verduidelijken wat een influencer is.”

bron: Belga