Audi nu ook verdacht van gesjoemel met software voor injectie AdBlue bij dieselwagens

door
Belga
Leestijd 2 min.

De Duitse luxewagenbouwer Audi, een dochter van autoconcern Volkswagen, wordt er door de Duitse toezichthouder Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) van verdacht een tot dusver onbekende sjoemelsoftware gebruikt te hebben bij V6 TDI-wagens van het model A6. Dat bericht Der Spiegel vandaag en wordt bevestigd door een KBA-woordvoerder. Ook het Duitse ministerie van Verkeer bevestigt het bericht. In Duitsland zijn zowat 33.000 wagens betrokken, wereldwijd zowat 60.000. Audi zou de productie van de wagens opgeschort hebben, meldt Der Spiegel. De autobouwer krijgt nu de kans om zijn versie van de feiten te geven. Als bevestigd zou worden dat het om voertuigen gaat met ongeoorloofde software, dan hangen Audi opnieuw verplichte terugroepacties boven het hoofd.

Volgens Der Spiegel gaat het om wagens die voldoen aan de meest recente Euro 6-norm. Die wagens zijn uitgerust met een zogenaamde SCR-katalysator voor reiniging van stikstofoxiden. Die heeft voor een goede werking AdBlue nodig, een oplossing van ureum, waarvoor in de wagen een extra tank voorzien is. AdBlue wordt in de uitlaatstroom geïnjecteerd en zorgt ervoor dat de stikstofoxiden omgezet worden naar onschadelijke stikstof en waterdamp.

Opdat een klant niet zelf AdBlue zou moeten bijvullen, maar dat kan gebeuren bij de eerstvolgende servicebeurt in de werkplaats, zou Audi er met software voor gezorgd hebben dat de inspuiting van de reinigingsvloeistof op een bepaald moment sterk verminderd wordt, om toe te komen tot het volgende onderhoud. Gedurende de periode dat de toevoer van AdBlue verlaagd wordt, functioneert de SCR-katalysator niet of nauwelijks. Het giftige gas ontsnapt dan in hoge concentraties uit de uitlaat.

Bron: Belga