Indrinken is populair bij jongeren

Belga / V. Lefour

Indrinken is een wijdverspreid fenomeen onder jongeren, dat deel uitmaakt van hun cultuur. Het heeft voor een deel van de Vlaamse jongeren een belangrijke sociale betekenis, maar houdt ook leeftijdsgebonden risico’s in. Dat blijkt uit onderzoek van acht Oost-Vlaamse Drugpunten in samenwerking met het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en illegale Drugs (VAD).

Voor het onderzoek vulden 6.733 mensen tussen 12 en 26 jaar een online vragenlijst in. Negen op de tien van de bevraagden hebben ooit al alcohol gedronken. Bij de 12 tot 13-jarigen gaat het om bijna de helft.



Jongeren drinken alcohol nog voor ze uitgaan, ook met de bedoeling om nadien bij het uitgaan het drinken voort te zetten. Zo’n 80% van wie ooit alcohol dronk, heeft ook al ingedronken. Bij de 12 tot 15-jarigen is dit 30%, bij de 16 tot 17-jarigen 70% en bij de 18 tot 26-jarigen stijgt dit tot 90%.

Goedkoop en gezellig

Het indrinken gebeurt zo goed als altijd zonder ouderlijke controle, thuis of bij vrienden. Jongeren doen dit voor de gezelligheid, omdat het goedkoper is en om in de stemming te komen. Meest populair bij het indrinken zijn pils of andere lichte bieren en sterke drank. Een kwart van wie indrinkt doet dit met sterke drank, zonder verschil in geslacht.

Supermarkten en nachtwinkels zijn de plaatsen bij uitstek om aan alcohol te geraken. In de supermarkt worden alle categorieën alcoholische drank gekocht, in de nachtwinkel koopt men relatief vaker sterke drank en alcopops. Opvallend is dat de nachtwinkel de favoriete aanschafplek is op een leeftijd waarop men alcoholische dranken niet mag kopen.