Vanaf volgend jaar studierichting fastfood in buitengewoon secundair onderwijs

Vanaf volgend jaar studierichting fastfood in buitengewoon secundair onderwijs

Vanaf 1 september 2019 zal duaal leren ook mogelijk zijn in het buitengewoon secundair onderwijs (BuSO). Dat heeft de Vlaamse regering op voorstel van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) en Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) goedgekeurd. Met deze beslissing zullen ook jongeren in het buitengewoon onderwijs meer dan nu kunnen leren op de werkvloer. Opmerkelijk is dat er ook een studierichting “fastfood” komt. Duaal leren houdt in dat jongeren, vanaf 15 jaar, leren op de werkvloer combineren met leren op de schoolbank, op die manier een beroeps- of onderwijskwalificatie halen en zo beter voorbereid worden voor de arbeidsmarkt. Het gaat om een volwaardige leerweg naast het voltijds secundair onderwijs. Het verschil is dat vaardigheden bij duaal leren voor het grootste deel op de werkvloer verworven worden.

Momenteel zijn er proeven met duaal leren in 21 studierichtingen in het project “Schoolbank op de werkplek”. Hieraan nemen 480 leerlingen en 83 scholen deel, in nauwe samenwerking met ondernemingen en sectoren. Ook 30 leerlingen en 6 scholen uit het buitengewoon onderwijs nemen hier nu al aan deel, met de studierichting “groenbeheer”.

Volgend jaar komt er met “fastfood medewerker duaal” nog een studierichting bij in het BuSO. 30 scholen uit het buitengewoon onderwijs zullen dan één van deze twee of beide studierichtingen aanbieden. Over deze richting zijn de onderwijsverstrekkers en de sector het eens geraakt om het aan te bieden in het proefproject.

In de opleiding “medewerker fastfood” leren jongeren koude of warme gerechten, bijvoorbeeld belegde broodjes, salades, hamburgers, pizza’s, frietjes en gefrituurde gerechten… bereiden en schikken door verschillende bestanddelen samen te brengen en af te werken. De medewerker fastfood staat in voor de verkoop van deze gerechten en de bediening van de klant. De medewerker fastfood zorgt ook voor het klaarmaken van de zaal, van het buffet of van de toonbank, ruimt af en maakt schoon. Op de werkvloer leren de leerlingen niet alleen technische vaardigheden, maar ook andere competenties zoals klantgerichtheid, op tijd komen en omgaan met feedback.

bron: Belga