Ombudsdienst Energie krijgt meeste klachten tegen Luminus

door
Belga
Leestijd 1 min.

De meeste van de klachten die de federale Ombudsdienst voor Energie vorig jaar tegen energieleveranciers ontvangen heeft waren gericht tegen Luminus, gevolgd door Engie Electrabel, Essent en Eni. Luminus kreeg 28,02 procent van de klachten (1.370 tegenover 1.346 in 2016), terwijl het goed was voor 20,23 procent van de aansluitingspunten. Tegen Engie Electrabel werd 18,65 procent van de klachten (912 tegenover 847 in 2016) gericht, maar die leverancier telde wel 45,73 procent van de aansluitingspunten.

Van de grote leveranciers ontving Essent procentueel gezien de meeste klachten (17,77% van het totaal; met 869 klachten tegenover 702 in 2016) ten opzichte van zijn aansluitingspunten (6,13% van het totaal). Eni telde 11,10 procent van de klachten (543 tegenover 552 in 2016) voor 9,58 procent van de aansluitingspunten.

Van de klachten die ontvankelijk bleken, waren de meeste gericht tegen Luminus (22,11%), Engie Electrabel (19,71%), Essent (18,52%) en Eni (11,53%).

Bij de distributienetbeheerders, die instaan voor de verdeling van elektriciteit en aardgas vanaf het hoogspanningsnet of hogedruknet tot bij de woningen of bedrijven, ontving in Vlaanderen Eandis 591 klachten en Infrax 253.

bron: Belga