Vervanging F-16's - "Maar twee echte mededingers"

door
Belga
Leestijd 2 min.

Voor het consortium achter het gevechtsvliegtuig Eurofighter Typhoon zijn er maar twee echte kandidaten om de verouderende Belgische F-16-gevechtsvliegtuigen te vervangen: de F-35 van het Amerikaanse Lockheed Martin en de Eurofighter Typhoon. "Ik vraag me af wat er in dat strategisch partnerschap (dat Frankrijk voorstelde, nvdr) zit dat wij niet aanbieden via de officiële procedure", stelt Anthony Gregory, campagnedirecteur van Eurofighter voor België. Voor de vervanging van de F-16's schreef de Belgische regering een procedure uit. Lockheed Martin en het Europese consortium stapten daar in. Frankrijk deed echter een voorstel buiten de procedure met een "diepgaand en structureel partnerschap in het vooruitzicht", zou België kiezen voor de Rafale van Dassault Aviation.

De Britse defensiegroep BAE Systems, die de Eurofighter promoot, stelt dat de officiële procedure "professioneel, eerlijk en transparant in een heel moeilijke omgeving" verloopt. "De Fransen hebben ervoor gekozen om iets anders te doen", aldus Gregory. "Ons aanbod is gelijkwaardig, zoniet groter dan het Franse voorstel en gebeurde via de officiële procedure."

Achter de Eurofighter Typhoon zit een consortium van het Duits-Spaanse Airbus, het Italiaanse Leonardo en het Britse BAE Systems. Tijdens een persbezoek aan BAE Systems in het Verenigd Koninkrijk, wordt het aanbod van de Eurofighter dan ook als "een echt Europees samenwerkingsprogramma" in de verf gezet.

Het consortium stelt een duurzaam strategisch partnerschap voor tussen de Britse Royal Air Force (RAF) en de Belgische luchtcomponent, twee luchtmachten met een historische relatie. De Belgische luchtmacht zou dan gebruik kunnen maken van het Britse luchtruim en bases. Beide luchtmachten kunnen ook gezamenlijk hun piloten opleiden.

Behalve het militaire luik, zet het Eurofighter-consortium ook sterk in op de samenwerking met de Belgische industrie. Zo sprak het consortium eerder al over 19 miljard economische voordelen, als België voor de Eurofighter kiest.

Volgens het consortium is het Eurofighter-programma ook een logische brug in het testen en ontwikkelen van nieuwe technologie, en een brug naar een toekomstig gevechtsvliegtuig van de nieuwste generatie. "De Belgische industrie krijgt dan ook toegang tot de toekomstige capaciteiten die ontwikkeld worden en kan daaraan deelnemen", aldus John Rossall, hoofd van industrialisering in Europa en Azië bij BAE Systems.

Behalve de industrie, wil het consortium samenwerken met de Belgische academische wereld. Ook komen er twee nationale innovatiecentra: één in Vlaanderen en één in Wallonië. Daarnaast wordt een samenwerking op vlak van cyberveiligheid voorgesteld.

Bron: Belga