Greenpeace klaagt charcuterie met kinderidolen aan

Greenpeace wil dat charcuterie niet langer met populaire figuurtjes wordt aangeprezen. De milieuorganisatie liet bekende vleeswaren met onder meer Samson en De Smurfen testen in een onafhankelijk labo en analyseren door twee kinderdiëtisten. “Charcuterie met kinderidolen blijkt even ongezond als andere charcuterie in de supermarkt”, luidt het. Greenpeace roept de bedrijven achter de merknamen op om gezonde alternatieven in de verf te zetten. Concreet liet Greenpeace zes vleeswaren analyseren die gepromoot worden met bekende kinderfiguren: hespenworst met Samson, kipfilet met K3, gevogelteworst met Maya de Bij, gevogelteworst met Plop, superieure ham met de Smurfen en knackworstjes met de Smurfen. “Er blijkt nauwelijks een verschil tussen bewerkt vlees dat zich met populaire figuurtjes naar onze kinderen richt, en andere charcuterie in de supermarkt”, zegt de mileuorganisatie. “Ook hierin vinden we een hoog zoutgehalte, verzadigde vetzuren, nitrieten en fosfaten terug.”
“Bewerkt vlees staat buiten de voedingsdriehoek, in de rode restgroep met vette en gesuikerde producten. Het kan bij overconsumptie de gezondheid schaden”, legt Sebastien Snoeck van Greenpeace uit. “Dat geldt nog meer voor kinderen, die een ander metabolisme hebben. Hun aanbevolen dagelijkse dosis zout bijvoorbeeld ligt aanzienlijk lager dan bij volwassenen.” Daarnaast wijst de milieuorganisatie op de negatieve impact van vleesconsumptie op het klimaat en het milieu.
Greenpeace roept de bedrijven achter de merknamen, Studio 100 (Samson, Plop, Maya de Bij, K3) en IMPS (De Smurfen), daarom op om hun merken niet meer te laten gebruiken voor vleeswaren. “We vragen ze om hun figuurtjes te gebruiken om plantaardig broodbeleg te verkopen”, luidt het. In een reactie op het onderzoek aan Greenpeace laat IMPS weten dat het de licenties met het bedrijf dat de smurfencharcuterie maakt, heeft stopgezet.

bron: Belga