Streaming helpt muziekindustrie aan recordgroei

door
Belga
Leestijd 1 min.

De wereldwijde verkoop van muziek is vorig jaar gestegen met 8,1 procent op jaarbasis: een recordgroei. Voor het eerst domineerde de digitale verkoop, dankzij streaming, blijkt uit cijfers van IFPI, de internationale federatie van de platenindustrie. In totaal werd in 2017 voor 17,3 miljard dollar (zo'n 14 miljard euro) aan muziek verkocht. Voor het eerst stak de digitale verkoop de fysieke verkoop voorbij, met een marktaandeel van 54 procent. De jongste jaren hielden beide kanalen elkaar in evenwicht. De muziekverkoop stijgt nu al drie jaar op rij. Het gaat in 2017 bovendien om de sterkste stijging sinds IFPI in 1997 startte met de publicatie van de omzetcijfers. Maar ondanks de stevige groeicijfers, hinkt de muziekindustrie nog altijd achter op de gouden jaren, toen er van het internet nog geen sprake was. Sinds eind jaren 1990 heeft de platenverkoop te lijden onder digitale piraterij, zegt IFPI-voorzitter Frances Moore.

De groei van de jongste jaren is bijna helemaal te danken aan het succes van de streamingdiensten, zoals Spotify, Deezer of Apple Music. Wereldwijd zijn er zo'n 176 miljoen mensen met een streamingabonnement; er is dus ook nog heel wat groeipotentieel. De fysieke verkoop blijft dalen, met uitzondering van vinyl, waar er een stijging werd opgetekend van ruim 22 procent.

Het best verkochte album is dat van Ed Sheeran, goed voor 6,1 miljoen exemplaren. "Reputation" van Taylor Swift prijkt op de tweede plaats (4,5 miljoen stuks), gevolgd door "Beautiful Trauma" van Pink (1,8 miljoen).

Bron: Belga